Supercar

Memorabel weekend voor Zumbrink!

20:11 12-07-2015

Henry Zumbrink zal het DTM weekend nog lang heugen. Na zaterdag reed de Volvo-rijder ook op zondagmiddag weer naar de overwinning. Zijn suprematie kende gedurende het weekend geen grenzen, maar toch ging het niet vanzelf. Roger Grouwels en Kelvin Snoeks deden ook goede zaken voor het kampioenschap met hun tweede plaats. Carlo Kuijer en Nol Köhler zagen al hun inspanningen van dit jaar bekroond met een derde plaats! Misschien dat hun nieuwe kleurenschema hierin een rol speelde…

Onder een bewolkte hemel was de eerste uitvaller al bekend nog voor de race was begonnen. Berry van Elk zijn Mosler stond met de motorkap open op de pre-grid, maar kwam helaas niet meer verder. Roger Grouwels vertrok vanaf pole position en was als eerste in de Tarzanbocht, op enige afstand gevolgd door de witte Corvette van Vandierendonck en door de twee kort achter elkaar rijdende Volvo ’s. Nog voor de Tarzanbocht was Max Koebolt met zijn donkerblauwe Volvo voorbij aan de Corvette en ook Zumbrink drong al aan. Bij het opkomen van het rechte eind stak Zumbrink in de Arie Luyendijk-bocht ook voorbij aan de potente Corvette en daarna kreeg Vandierendonck ook nog de witte Mosler van Javier Morcillo achter zich aan.

Het geluk was deze keer ook niet aan de zijde van Ronald van Loon. Met een gebroken aandrijfas parkeerde hij zijn BMW M3 E46 al in de beginfase langs de baan in de Arie Luyendijk-bocht en was daarmee de tweede uitvaller van de race. Max Koebolt had zich inmiddels op de eerste plaats weten te nestelen en reed daarmee voor het eerst aan kop van een Supercar Challenge-race. Achter hem volgden Roger Grouwels (Viper) en Henry Zumbrink (Volvo).

Ook Henk Thuis reed sterk met zijn zwarte Radical en wist in de staart van alweer de Shipex Srt-Corvette te kruipen. Net als op zaterdag deed hij verwoede pogingen om de Corvette voorbij te steken en dat leek te lukken. Thuis stak binnendoor bij Vandierendonck, maar de twee auto’s raakten elkaar. Het publiek was getuige van een ultieme uitvoering van het zogenaamde ‘synchroon-slippen’, die op televisie nog voor spectaculaire beelden zal zorgen. De safety car moest er aan te pas komen en ving het aanstormende veld op ter hoogte van de Tarzanbocht. Tot overmaat van ramp kreeg Henk Thuis nog de zwarte vlag vanwege inhalen tijdens het zwaaien van de gele vlag. Aan het einde van deze safety car-fase katapulteerde Max Koebolt weg van de rest van het veld en ging Henry Zumbrink aan Roger Grouwels voorbij. De twee Volvo ‘s aan kop, met Koebolt voor Zumbrink!

De twee Lammertink-Porsches hadden ook hun eigen race-momentje. Daan Meijer ging achter Bob Herber (BMW M4) aan om de eer in de GTB-divisie en vond teamgenoot Dirk Schulz op zijn weg. De twee raakten elkaar op hun zijkant bij het ingaan van het Scheivlak en de gele Topper-Porsche verdween in het grind. Daan Meijer wist zich na de nodige strijd uiteindelijk voor Bob Herber te nestelen. Dan was er ook nog de Silhouette-strijd tussen Frederique Jonckheere (BMW M4) en Nol Köhler (Solution F V8), die de Belg in zijn voordeel besliste. En kort voor de pit window raakten Niels Bouwhuis (Praga R1) en Simon Atkinson (Lamborghini Gallardo) elkaar nog even bij het uitkomen uit de Tarzanbocht.

Roger Grouwels gaf tijdens de verplichte pitstop zijn stuur over aan Kelvin Snoeks, die er vervolgens weer eens even voor ging zitten. Zumbrink was inmiddels al te ver weg voor Snoeks. Ook Max Koebolt en Pol Stoffel wisselden van stoel. Pol Stoffel reed niet zijn meest gelukkige race, want hij moest Niels Bouwhuis (Praga R1) en Carlo Kuijer (Solution F V8) voorbij laten gaan. Zijn race eindigde uiteindelijk met een spin in de Arie Luyendijk-bocht.

Een spectaculair Porsche gevecht ontwikkelde zich tussen Marcel van Berlo en Donald Molenaar. Molenaar won het duel en herhaalde de Porsche strijd door het met Daan Meijer aan de stok te krijgen. Die won Molenaar ook, door Daan Meijer in de Arie Luyendijk voorbij te gaan. Het was allemaal smullen voor de raceliefhebbers. Uiteindelijk eindigde het gelegenheidsduo Lamster/Molenaar op de tweede plaats in de GTB-divisie!

Henry Zumbrink had inmiddels de leiding genomen, nadat hij nog een fraaie actie maakte door net voor de uit de pitstraat komende Pol Stoffel de Tarzanbocht in te duiken. Een fraai Volvo-onderonsje! De pit window zorgde weer voor de nodige strafmaatregelen. Ward Sluys (BMW M4 Silhouette) kreeg 10 seconden straftijd en Jeffrey van Hooydonk (Corvette), Pierre-Etienne Bordet (Porsche 997 GT3 Cup) en Bob Herber (BMW M4 Silhouette) mochten door de pit lane cruisen voor hun drive through.

Een voortreffelijke race werd gereden door Milan Dontje en Ferdinand Kool. Na hun debacle van zaterdag waren zij er op gebrand om weer te winnen. Dat lukte goed, want ze reden naar de eerste plaats in de GTB-divisie, ondanks hun tijdverlies tijdens hun pitstop. De stop watch deed het niet en ze namen het zekere voor het onzekere door wat langer te blijven staan. Er zat voldoende snelheid in de Corvette, want Milan Dontje haakte in de beginfase van de race zelfs even aan bij het strijdende SuperGT-duo Vandierendonck en Thuis. Spannend was bovendien zijn strijd met de Porsche van Daan Meijer, die hij bij het opgaan van de Hunserug wist te verschalken. Een goede zondag voor Day-V-Tec, die twee divisie overwinningen behaalde!

Blijdschap ook bij een ander duo. Carlo Kuijer en Nol Köhler reden naar een derde plaats in de eindrangschikking. Ze profiteerden daarbij weliswaar van alle voorvallen op de baan, maar de klassering was een beloning voor alle arbeid van dit seizoen aan de Solution F V8. Technisch is de auto nu op orde en ook de nieuwe livery was een welkom object voor de fotografen. Een geslaagde zondag voor de twee heren!

Tijdens de eindfase van de race zagen we de witte Mosler met Manuel Cintrano aan het stuur terugvallen en kon het publiek genieten van Bob Herber. Hij had het erg naar zijn zin met de BMW Z4 Silhouette. Dat was te zien aan zijn spectaculaire inhaalmanoeuvre in de Tarzanbocht, waar hij Daan Meijer aan de buitenkant voorbij stak. In dezelfde Tarzanbocht werd hij later nog aangetikt door de Lamborghini van Simon Atkinson en ging hij in het rond. Atkinson kreeg een drive through voor zijn actie, maar het weerhield Bob Herber er niet van om naar de derde plaats in de GTB-divisie te rijden. Een podium voor Herber, die zijn podium na afloop gaf aan de mannen van JR Motorsport, die voor een mooi debuut hadden gezorgd van hun BMW M4.

Henry Zumbrink was dus de grote winnaar van een geslaagd DTM-weekend, dat met twee handen aan de stok op een ludieke wijze werd afgevlagd door Renata Aartsen. De eerste helft van het seizoen 2015 zit erop!

Uitslag Supercar Challenge race 2 zondag 12 juli 2015:

http://46.38.226.72/dtm/PDF/VERAN04/SUPERCAR_CHALLENGE$RACE_2$RESULT.PDF