MEER DAN TIEN JAAR SUPERCAR CHALLENGE

OVER DE SC

Het is een gouden formule gebleken, de Supercar Challenge. Een combinatie van professionals, semi-pro’s en gentleman-drivers in supersnelle GT’s en toerwagens, in semi-endurance races, op de mooiste circuits in binnen- en buitenland.

Na het verzoek van enkele deelnemers iets nieuws en uitdagends van goede kwaliteit neer te zetten, zijn we in 2001 gestart als opvolger van de “Supercar Cup”. Het werd allemaal mogelijk gemaakt door onder andere Bauke Geersing, toenmalig voorzitter van de N.A.V en Wim Noorman, die voorstelde zijn “Marcos Mantis Cup” te integreren. En natuurlijk meerdere klassesponsors van het eerste uur.

De eerste jaren waren niet eenvoudig. De klasse moest zich bewijzen voor rijders en voor racepromotors om op populaire evenementen een startplaats te krijgen. Na twee jaar werd afscheid genomen van de N.A.V, het was tijd geworden om de organisatie volledig in eigen handen te nemen. Een organisatie die net als in het begin nog steeds bestaat uit een groot aantal vrijwilligers met een echt autosporthart. Zonder hen zouden wij niet kunnen bestaan.

Voor mijzelf, met racen gestart in 1998, zijn de veranderingen ook groot. In de begin jaren ging ik, samen met mijn toen nog kleine zoontje Berry, met de racewagen achter een busje op een autoambulance naar de circuits. En met als enige vorm van onderdak een partytentje. Nu hebben we een complete karavaan met touringcar, racetrailer en een bus. Daarnaast ook nog twee racewagens op trailers, waaronder de Mosler van Berry en 15 ton materiaal voor de hospitalitytent waar we rijders en gasten ontvangen. Wat gebleven is, is het plezier. Het plezier in het racen, maar ook het organiseren en het contact met de teams en rijders, de organisaties in binnen- en buitenland en natuurlijk ons complete team van SC-vrijwilligers.

Racen is niet alleen fysiek een inspannende sport, de emoties kunnen ook hoog oplopen. Van de uitbundige vreugde op het podium tot de woede na een race-incident en teleurstellingen na uitval door een technisch defect . Mijn taak is dit in goede banen te leiden en ik prijs me gelukkig dat onder de rijders van de Supercar Challenge nog steeds een sfeer van respect voor elkaar is.

De toekomst ziet er goed uit, de Supercar Challenge heeft zich de afgelopen jaren bewezen. Promotors nodigen ons uit voor deelname aan A-evenementen en mede daardoor wordt het internationale deelnemersveld voor 2013 mooier dan ooit. Met aan de start wederom volle startvelden en schitterende wagens met toprijders. Daarnaast starten we ook met de Superlights, een kampioenschap met Praga's en Radicals waarbij we vanaf de start al een vol veld verwachten.

Ik heb het succes van de Supercar Challenge natuurlijk niet in mijn eentje voor elkaar weten te brengen. Mijn dank gaat uit naar alle teams voor hun vertrouwen, alle vrijwilligers, de promotors, de sponsors en natuurlijk de vele fans.

Dick van Elk

  • Roger Grouwels wint hectische race, Luuk van Loon finisht als derde algemeen

    10-09 Roger Grouwels wint hectische race, Luuk van Loon finisht ...

  • Koen Bogaerts en Pieter van Soelen pakken de winst in Engeland

    9-09 Koen Bogaerts en Pieter van Soelen pakken de winst in Eng ...

  • Kwalificatie Brands Hatch - Dutch on Tour event

    9-09 Kwalificatie Brands Hatch - Dutch on Tour event

  • In Supercar Challenge strijdt Ward Sluys voor titel

    14-09 In Supercar Challenge strijdt Ward Sluys voor titel

  • Twee keer podium in Engeland voor Febo Racing

    14-09 Twee keer podium in Engeland voor Febo Racing

  • Kamphues met prototype op Gamma Racing Day

    4-08 Kamphues met prototype op Gamma Racing Day

Jaarboek 2014