Mad and Daring wint 6-uurs race DSC tijdens 24h of Zolder

17:34 03-09-2011

Het team van Mad and Daring heeft geschiedenis geschreven door met hun Corvette C6.R GT1 de allereerste 6-uurs race van de Dutch Supercar Challenge op hun naam te schrijven. Rick Abresch, Alex van \'t Hoff en Francesco Pastorelli reden een strakke en foutloze race en zagen dit met de overwinning beloond worden. Tweede werden Roger Grouwels en Cor Euser, eveneens met een Corvette zij het een type C5.R GT1. Derde werden Jan en Peter Versluis, Yelmer Buurman en Shirley van der Lof in een Ferrari F430 GT2. In de Supersport I-divisie ging de overwinning naar de FE Racing Porsche met Wolf Nathan, Jaap van Lagen en Christian Land. Zeer knap tweede werden Dirk en Jan-Marc Schulz in een Porsche 997 GT3. Hier ging de derde plaats naar het team van GHK Racing met Gunther Raus, Erik Bruynoghe, Guy Verheyen, Johan Gitsels en Hans Verhelst.

Cor Euser had de beste start en kon zijn achtervolgers voorblijven. De Viper daarachter, met Wim Lumbeeck achter het stuur, verloor daarentegen meteen een paar plekken. Eerst was het Nol Köhler die aan de Viper voorbij ging en daarna was het Rick Abresch die voorbij kon steken aan Lumbeeck. Abresch noteerde daarna snelle rondetijden en kon al snel ook de Lammertink Porsche van Köhler voorbijgaan.

\"\"

Achter de koplopers reden Ardi van der Hoek en Jan Versluis ook steeds verder naar voren. Dat deed ook Niels Bouwhuis, die zich slechts op de negende positie had gekwalificeerd en dus veel posities goed moest maken. De Mosler bleef echter ook nu niet bespaard van technische problemen. Eerst kwam Bouwhuis binnen omdat de olietemperatuur opliep, en niet veel later kwam Bouwhuis opnieuw binnen met technische problemen. Na controle bleek het vliegwiel van de auto kapot te zijn, en dat betekende dan ook einde race voor de Mosler. Ook de Porsche van Carworld Motorsport kende problemen in de beginfase nadat de flippers van het schakelsysteem niet meer werkten. Deze werden echter vervangen waarna de auto verder kon rijden.

Het eerste uur verliep ook voor andere deelnemers verre van vlekkeloos. Vooral de temperatuur speelde bij sommige teams parten. Zo kwam de BMW van Meijers Motorsport al vroeg binnen met te warme remmen en een te warme motor en ging bij de BMW Silhouette van JR Motorsport de motor zelfs kapot. Zij waren daarna druk doende met het monteren van een nieuwe motor. Bovendien moest de Lammertink Porsche in de pitstraat een brandje bij een remschijf geblust worden. Tot slot stond de BMW van V-Max Racing lang stil omdat de olieslang van de stuurbekrachtiging kapot was gegaan.

\"\"

Cor Euser en Rick Abresch bleven op hun beurt snelle rondetijden noteren, met op ruime achterstand de Audi R8 van Prosperia Team Brinkmann en de Ferrari F430 GT2 van Jan Versluis. Vlak voor het eerste uur begonnen de meeste teams aan hun pitstops, waardoor de stand na het eerste uur een vertekend beeld gaf.

Stand na 1 uur

In het tweede uur slaagde de Corvette van Mad and Daring erin om tijdens de pitstops voorbij te gaan aan de Rudolph Corvette, waarna ze met Alex van ’t Hoff achter het stuur snelle rondetijden bleven noteren. Roger Grouwels, die het stuur van de Rudolph Corvette overnam van Cor Euser, verloor tijdens de pitstops zelfs bijna een volle minuut ten opzichte van de Corvette van Mad and Daring. Na zijn stint gaf Grouwels te kennen dat de race extreem zwaar is. “Het is echt ongelofelijk warm in de auto. Ik voelde amper mijn voeten nog door de hitte, waardoor het bijna onmogelijk was om snelle tijden te rijden.” Ook andere coureurs, zoals Jan Storm en zelfs de relatief jonge Berry van Elk, gaven aan dat hun stint door de hitte extreem zwaar was.

Achter de twee Corvettes was het Yelmer Buurman die met de #132 Ferrari F430 GT2 was opgeklommen naar de derde plaats. Buurman had bij de pitstops het stuur van Jan Versluis overgenomen en noteerde snelle rondetijden, met een snelste tijd van 1:33.484.

De tweede VeKa Ferrari kende veel pech. De auto kwam in de eerste twee uur al verschillende keren naar binnen voor schakelproblemen en Shirley van der Lof, die het stuur van Peter Versluis had overgenomen, moest na bijna twee uur rijden de Ferrari zelfs met technische problemen langs de kant van de baan stilzetten. Hierna vatte de auto bovendien ook nog kort vlam. De wagen werd daarna teruggesleept naar de pitstraat waar bleek dat de motor kapot was. Het betekende voor de #103 Ferrari dan ook einde race, en het team besloot daarna meteen aan dat ze met #132 de volledige 24h door gaan rijden.

\"\"

De race leek meer en meer een slijtageslag te worden. Zo moest de BMW van V-Max Racing na twee uur opnieuw binnenkomen met problemen aan het differentieel. Ook de BMW van JR Motorsport, die meedeed voor de volledige 24h, kende technische problemen. Door het vervangen van een kapotte aandrijfas verloor het team veel tijd. Bovendien was men nog steeds bezig om de motor van de BMW Silhouette te vervangen. Er waren ook technische problemen bij de BMW van Team Webb. Zij verloren al vele ronden door het herstellen van problemen met de versnellingsbak.

Stand na twee uur

\"\"

In de Supersport I-divisie reed FE Racing met Wolf Nathan, Jaap van Lagen en Christian Land een goede wedstrijd. Zij konden een goed tempo rijden waardoor zij voor konden blijven aan de Divitec SF11 met Carlo Kuijer en Berry van Elk en de Porsche van GHK Racing. Hun voorsprong was zelfs al opgelopen tot enkele ronden.

Carworld Motorsport bleef maar met technische problemen te maken hebben. Na het uitvallen van de Mosler van het team was bij de Porsche na twee uur de versnellingsbak kapotgegaan. De auto werd wel teruggesleept naar de pitstraat en het team was daarna aan de slag gegaan om de versnellingsbak te wisselen.

\"\"

De Mad and Daring Corvette liep inmiddels steeds meer uit op zijn concurrenten. De wagen, met Francesco Pastorelli inmiddels achter het stuur, had al meer dan een ronde voorsprong op de Corvette van Rudolph Racing en had twee ronden voorsprong op de VeKa Ferrari met Yelmer Buurman achter het stuur. De eerste Belcar-deelnemer, de KRK Mercedes, lag toen op de vierde positie. Daarachter lagen de Belgische Audi van WRT en daarachter de Audi van Prosperia Team Brinkmann. Hier was inmiddels Danny van Dongen achter het stuur gekropen, en hij liep steeds meer in op de Audi van WRT. Achter Van Dongen lag DVB Racing met de Viper op de zevende plaats.

Stand na drie uur

In het vierde uur werd de goede stint van Danny van Dongen enigszins geremd door een lekke band bij de Audi. Van Dongen kon terug in de pits komen, maar moest dus wel een extra pitstop maken. Bij Lammertink waren de problemen met de Porsche inmiddels groter. Zij waren teruggezakt naar de twintigste positie in de race en hadden al zes pitstops gemaakt, tegenover drie of vier bij de koplopers. Er waren problemen met de paddle shifts en de coureurs vonden de race extreem zwaar.

\"\"

Vooraan in het veld bleef de stand nog steeds ongewijzigd. De Corvette van Mad and Daring voerde nog steeds het veld aan, voor de Rudolph Corvette met Roger Grouwels en Cor Euser achter het stuur. Daarachter was het stuivertje wisselen tussen de KRK Mercedes uit de Belcar en de VeKa Ferrari met Peter Versluis achter het stuur. Eerder gaf het team al te kennen dat zij met deze auto de volledige 24h zouden gaan rijden en de sportcommissarissen gaven bovendien goedkeuring dat ook Peter Versluis en Shirley van der Lof op deze auto ingeschreven werden.

Team Webb, Carworld Motorsport en V-Max Racing slaagden erin om hun auto weer te repareren. Bij zowel de auto van Webb en de Porsche van Carworld waren er problemen met de versnellingsbak, waarbij bij de Carworld Porsche zelfs de bak werd vervangen. Bij de BMW van Ronald van Loon, Nico Been en Berry van Elk waren er problemen met het differentieel van de auto.

\"\"

In de Supersport I-divisie reed de Uponor-Porsche van FE Racing nog steeds aan de leiding, gevolgd door de Porsche van AD Sport/GHK Racing. Opvallende derde is equipe Schulz, die aan een sterke race bezig was. Zij werden gevolgd door de Divitec SF11 met Carlo Kuijer en Berry van Elk.

Stand na vier uur

In het vijfde uur kreeg de VeKa Ferrari het aan de stok met de WRT Audi uit de Belcar. De Ferrari, strijdend voor de overwinning van de 24h, moest inmiddels al vijf pitstops maken tegenover drie bij de twee koplopers uit de Belcar. De Ferrari en de Audi reden binnen een seconde van elkaar en voerden een gevecht op het scherpst van de snede.

\"\"

Bij JR Motorsport was ook de BMW silhouette weer terug op de baan. Na een motorwissel, die in totaal vier uur duurde, ging het team nu proberen om de rest van de 24-uursrace te rijden. De tweede BMW van JR Motorsport lag inmiddels comfortabel eerste in de Supersport II-divisie. Bij Meijers Racing, die dit weekend voor de eerste keer met hun nieuwe BMW deelneemt aan de Dutch Supercar Challenge, gebruikte men de race inmiddels als een veredelde testsessie. De auto kende nog teveel kinderziektes om vooraan mee te kunnen strijden.

Aan de kop van het veld bleef de stand ongewijzigd, met de Mad and Daring Corvette nog steeds ruim op kop. Wel noteerde Cor Euser in de Rudolph Corvette de snelste rondetijd, een 1:31.877. De Viper van DVB Racing, die een goede race reed, was inmiddels door remproblemen teruggevallen naar de negende positie algemeen. De eer was aan Rick Abresch om de Mad and Daring Corvette in het laatste uur heel naar huis te rijden.

Stand na vijf uur

Rick Abresch slaagde in die opzet, en kon in het laatste uur de overwinning voor Mad and Daring veiligstellen. Roger Grouwels kon ook zijn tweede positie consolideren, en eindigde dus knap op de tweede plaats. Derde in het klassement van de DSC werd Veka Racing met Jan Versluis, Yelmer Buurman, Peter Versluis en Shirley van der Lof. Op een vierde plaats eindigde Prosperia Team Brinkmann met de Audi R8 LMS GT3.

\"\"

In de Supersport I-divisie was er geen wolkje aan de lucht voor het team van Wolf Nathan, Jaap van Lagen en Christian Land. Zij reden een vlekkeloze wedstrijd en wonnen in hun divisie met meer dan tien ronden voorsprong. Vierde werd de Divitec SF11 met Carlo Kuijer en Berry van Elk, voor Team Webb, die uiteindelijk toch nog meer dan 140 ronden aflegden. De Porsche van René Wijnen, Erol Ertan, Pieter Dubois en Charlie Frijns eindigde na hun versnellingsbakwissel op de zesde positie.

\"\"

In de Supersport II-divisie was het de BMW van JR Motorsport die met een ruime voorsprong de overwinning pakte. Zij moesten wel een aandrijfas wisselen maar bleven verder vrij van problemen. Die problemen waren er wel voor V-Max Racing met de BMW van Ronald van Loon, Nico Been en Berry van Elk. Zij stonden lang in de pitstraat en legden uiteindelijk maar 68 ronden af. Tweede werd hierdoor de BMW 1-serie van De Jong Motorsport.

Einduitslag zes-uursrace DSC 24h of Zolder