Drivers news

Kopstart leidt helaas niet tot podium

10:00 17-07-2015

Met de Syntix Superprix op het Belgische circuit van Zolder werd het seizoen 2015 alweer in tweeën gedeeld.
Dit evenement vormt altijd een bijzonder uitje voor de Supercar Challenge, aangezien de organisatie volledig in handen van Dick van Elk en consorten ligt. En wederom was het een weekend om trots op te zijn, met een drietal velden uit eigen gelederen, aangevuld met het geweld van oud-F1 bolides, twee Belgische klassen BGDC en Belcar Throphy en de Clio Cup Benelux. Genoeg te zien en horen net over de grens, waardoor zowel Nederlandse als Belgische toeschouwers in grote getale aanwezig waren.

Training & kwalificatie
De trainingen verliepen rustig. Er kon tweemaal ruim een half uur de baan verkend worden. Voor zover dat nodig was, want het Belgische circuit staat standaard elk jaar dubbel op de agenda, dus de meeste rijders - vooral ook de Belgische - beschikken hier over meer dan genoeg ervaring. Toch is het altijd weer even goed om nog de laatste puntjes op de 'i' te zetten voordat het echt om de belangrijke tijden gaat. Daarvoor stond in de middag de kwalificatie op het programma.

Deze kwalificatie was echter ontzettende hectisch. Normaal gesproken worden voor een optimaal resultaat 1 à 2 ronden de banden opgewarmd zodat de coureur er daarna eens even echt 'voor kan gaan zitten' en het onderste uit de kan tracht te halen gedurende twee ronden zodat er een mooie startpositie behaald kan worden voor zowel de race van zaterdag (daarvoor geldt de snelste tijd uit de kwalificatie) en zondag (waarvoor de op één na snelste tijd bepalend is). Deze tijd werd rijders - en teams, die niets meer kunnen doen dan afwachten in de pitsstraat - ditmaal niet gegund. Al na twee ronden begonnen de regendruppels al te vallen. Het was dus zaak om zo snel mogelijk...nou ja... zo snel mogelijk te zijn. Het resultaat van de tijdtraining was daarom zeker verrassend te noemen, aangezien enkele deelnemers die normaal gesproken vooraan te vinden zijn, net pech hadden en niet op tijd een snelle ronde konden zetten voordat de regen alleen nog maar heftiger werd. Uiteindelijk heeft het overgrote deel van het deelnemersveld ruim 20 minuten gedurende de kwalificatie in de pitsstraat gestaan; met de steeds natter wordende baan was een verbetering van de tijd toch absoluut onmogelijk. Een enkeling benutte de tijd nog om wat meer regenervaring op te doen, maar over het algemeen was men voorzichtig. De eerste race was immers de volgende ochtend al weer en een hele nacht 'onnodig' sleutelen wordt door de monteurs ook niet in dank afgenomen.  
 
  
Races
Kim had voor de eerste race op zaterdag beslag weten te leggen op de 4e startpositie. Hier was het team al erg tevreden over, maar daar zou het niet bij blijven. Met de start zat zij er beter bij dan ooit, wist een gaatje te zien en daardoor  enkele heren te slim af te zijn en als eerste de bocht naar links aan het einde van het rechte stuk in te gaan. Enkele rondes wist ze deze positie vast te houden, tot een in België wonende Nederlander in een nieuw model Clio en de Belgische equipe in de opvallende Peugeot haar te snel af waren. Op een derde positie rijdende sneed onfortuinlijk genoeg de uitlaatdemper tegen het wiel aan. Er werd met man en macht nog geprobeerd de race voort te zetten door de band te vervangen, maar hetzelfde probleem bleef zich voordoen waardoor Kim genoodzaakt was de race te staken. Aangezien 75% van de wedstrijd wel voltooid was, werd zij als 7e geklasseerd. Met de snelheid en alerte reactie bij het doven van de lichten was iedereen echter zeer tevreden en met een positief gevoel werd uitgekeken naar de race van de volgende dag.

Leo zat er bij de start mooi bij, en vormde met de felle gele kleur voor Kim een goed mikpunt in de verte om achteraan te rijden. Het team is vanzelfsprekend nog steeds bezig om de relatief nieuwe auto, die nu pas het derde raceweekend mee deed, te optimaliseren en perfectioneren. Hierbij is het helaas onvermijdelijk dat er nog wat kleine 'mankementen' verholpen dienen te worden, maar dat is nu eenmaal inherent aan het feit dat het één van de weinige bolides in het veld betreft die volledig 'zelfbouw' is in plaats van een bestaande cup-racer of fabrieksauto. Jammer genoeg betekende dit voor Leo dat hij zijn race vroegtijdig moest beëindigen. Hij kwam daarbij net op een te vroeg punt in de pitsstraat tot stilstand om de monteurs te bereiken en met het openen van het pit-window waarin de verplichte stops gemaakt mochten worden was het maar goed dat de auto onmogelijk over het hoofd te zien is.                

Op zondag zag de lucht er ineens onheilspellend uit. Een enorme regenbui kwam precies voor de start van de Supersport en Sport divisie met bakken uit de hemel vallen. De spray die van de op dat moment rijdende formule auto's afkwam was enorm en hoewel het inmiddels droog was op het moment dat er gestart zou worden, koos iedereen ervoor om op de geprofileerde regenbanden te vertrekken. De verwachting was dat er zeker met de pitstop gewisseld zou dienen te worden naar de profielloze slicks, maar de luchtvochtigheid en gebrek aan zonnestralen zorgde ervoor dat de baan relatief lang nat bleef. De rijders van AT Motorsport bleven dan ook op de regenbanden rijden. Slechts een enkeling, met een voorwielaangedreven auto, nam de gok om gedeeltelijk te wisselen en de race af te maken met een combinatie van regenbanden en slicks.

Voor alle rijders bleken de steeds veranderende omstandigheden lastig om mee om te gaan; ook Leo en Kim reden in uiterste concentratie hun rondes die per keer weer anders aanvoelden. De baan wordt geleidelijk steeds droger en de rempunten en grip veranderen daardoor continu. Hoewel zij hier vooraf niet voor gekozen zouden hebben, zijn dit wel de meest leerzame omstandigheden. Beide rijders hebben er netjes voor gezorgd dat de auto's zonder schade terug
kwamen bij het team en deze weer - onder een inmiddels stralende zon - ingepakt konden worden tot de volgende wedstrijd.   


Na de zomerstop zal de tweede helft van het seizoen aanvangen en wel met een enorme publiekstrekker, namelijk deGamma Racing Day. Vorig jaar werden al bezoekersaantallen behaald die dicht in de buurt van de recente TT begonnen te komen, maar met de aankondiging van de komst van Max Verstappen voor een demo zal dit record ongetwijfeld verpulverd worden. Wij kijken er in ieder geval naar uit! Tot in Assen in het weekend van 1 & 2 augustus. 
Voor de nodige voorpret kan hier al bekeken worden op wat voor spektakel we getrakteerd gaan worden: http://www.gammaracingday.nl/

AT Motorsport bedankt hierbij graag haar partners voor de samenwerking:
Kurstjens, Lokhoff, Sabo, Fuchs Silkolene, Tjello Creations, Brusselers Technical Support en ProShift.