Supercar

Klinkende overwinning voor Reiter-Lamborghini van Enge/Shahin!

20:32 03-10-2015

Het blijft mooi om te zien, zo’n vol veld van tweeënveertig auto’s die op zaterdagmiddag van start op het circuit van Spa! Roger Grouwels ging er bij de start als een haas vandoor en greep de leiding. Echter niet voor lang… Henry Zumbrink lag tweede en de aanstormende Lamborghini Gallardo van Tomas Enge toonde zijn potentieel en was derde. Dat duurde niet lang, want in Fagnes passeerde Enge de blauwe Volvo van Zumbrink en ging hij op jacht naar de Viper. Die bereikte hij sneller dan verwacht en al in de derde ronde stak hij ook de Viper voorbij. Daarmee nestelde de witte Lamborghini van Reiter Engineering zich aan de kop van het veld en stond hij die niet meer af. Achter de kop reed Max Koebolt op de vierde plaats en leek hij een goeie race te gaan rijden.

In derde en vierde ronde spinden een drietal auto’s. Guido Kenis (G&A BMW M3 GT4 E92) was de eerste, de Speedlover-Porsche 991 van Hans Verhelst de tweede en ook Ward Sluys zocht met zijn BMW M4 Silhouette het gras op. Dat betekende dat GTB-collega Donald Molenaar (Porsche 997 GT3) wat rustiger zijn rondjes kon maken op de eerste plaats in de GTB-divisie, gevolgd door Ferdinand Kool (Corvette) en Simon Atkinson, die het met zijn Dodge Viper wel naar zijn zin had op Spa.

Mark van der Aa (BMW E92 WTCC) had een uitstekende start en reed als eerste in de Supersport-divisie, met Richard Neary (BMW M3 V8) achter hem aan. Nadat Neary het stuur had overgegeven aan Martin Short moesten ze in de zeventiende ronde van de race opgeven in La Source, nadat hij nog ietwat gevaarlijk de baan was overgestoken om in de pitstraat van de oude pits te komen. Er ontspon zich een leuke strijd achter de koplopers tussen Max Koebolt, Jan Storm (BMW Z4 GT3) en Nicolas Vandierendonck (Corvette). De Shipex-Corvette was gestart vanaf de tweede snelste startplaats, maar moest direct na de start al de nodige mede strijders voor laten. In de achtste ronde moest Nicolas Vandierendonck de pits opzoeken, nadat de ronde ervoor Niels Bouwhuis voorbij was gestoken bij Max Koebolt.

De moeite was eigenlijk tevergeefs want in dezelfde achtste ronde moest Max Koebolt de donkerblauwe Volvo aan de kant zetten in alweer La Source. De oorzaak was een gebroken asje bij de achterwielophanging. Een zuur resultaat voor de snelle Koebolt, waardoor bovendien teamgenoot Wesley Caransa niet aan sturen toekwam.  Ook de andere Volvo bleef niet verschoond van malheur. Henry Zumbrink dook in de tweede helft van de race onverwachts de pits in om zijn auto te laten controleren aan de achterkant. Speelde het linker achterwiel weer op, zoals we dat al eerder dit jaar hebben gezien? Deze stop kostte hem in ieder geval een goede klassering.

Terug naar de eerste helft. Talloze inhaalmanoeuvres waren er na de openingsfase met onder andere Henry Zumbrink die in de tiende ronde voor het pitcomplex de BMW Z4 voorbij ging van Niels Bouwhuis. Tweede plaats! Een paar ronden daarvoor was Javier Morcillo met zijn fraaie Mosler voorbij gegaan aan Carlo Kuijer (Solution), om daarna ook Niels Bouwhuis (Z4) nog te verschalken. De vele positiewisselingen gaven de race een levendig beeld, waarbij de achtervolgers ook nog aardig de aansluiting met de als tweede rondrijdende Viper wisten te vinden. Bij het openen van de pit window doken Grouwels en Zumbrink direct de pits in, waardoor de kop behoorlijk door elkaar geschud werd en de Mosler van Morcillo zelfs een paar ronden aan de leiding lag. Voor het eerst dit jaar!

Na de pit window was de orde weer hersteld. Tomas Enge had het stuur overgegeven aan Yasser Shahin, die eerste lag. In de twintigste ronde ging Jan Storm voorbij aan de zwarte Viper met Kelvin Snoeks aan het stuur. Bovendien raakte Snoeks in gevecht met de Manuel Cintrano, een strijd die Snoeks in zijn voordeel besliste. Uiteindelijk bleef de kop constant tot het einde van de race. Enge/Shahin op de eerste plaats, Bouwhuis/Storm op de tweede, Grouwels/Snoeks op de derde en Morcillo/Cintrano op de vierde plaats. En dat werd ook de einduitslag. Opvallend was het ontbreken van de kampioenschapsleider in de uitslag. De Shipex-Corvette zakte na de start al snel terug in het veld en verdween vervolgens geruisloos uit het veld omdat de versnellingsbak kuren vertoonde. Het wordt nog spannend of het team van Patrick Selleslagh de Corvette zondag weer aan de start heeft staan.  

Veel succes was er vandaag ook voor team van Lotus Van der Kooi. Rondenlang vocht Jan van der Kooi een felle strijd uit met Koen Bogaerts om de leiding in de Supersport-divisie. In de bochten was de Lotus Exige razendsnel, op de rechte stukken was de BMW niet te verslaan. Bogaerts won de strijd, nadat hij de Lotus toch een paar keer had moeten laten voorgaan. Jan van der Kooi na afloop: “We zijn dik tevreden met onze tweede plaats. Van een zesde naar een tweede plaats rijden is op zichzelf al bijzonder, zeker op Spa. Daarnaast boekt Luuk ook iedere race vooruitgang, onze onderlinge tijdverschillen worden steeds kleiner!”  BMW rijder en winnaar Mark van der Aa na afloop: “Achterin ging het heel snel en kreeg ik de Lotus in m’n nek, Ik nam niet alle risico’s omdat we alle punten voor het kampioenschap broodnodig hebben. En dat is vandaag dus weer gelukt!’’ Iedereen dus tevreden in de Supersport-divisie.

Het andere Lotus succes was voor Carlijn Bergsma en Pieter de Jong in de Sport-divisie. Zij wonnen de Sport-divisie, maar dat ging niet vanzelf. Carlijn Bergsma na afloop: “In de opwarmronde sprong de Exige in zijn noodloop en hoorde ik een bijgeluid. Dat maakte mij bezorgd, maar uiteraard reed ik gewoon door en gebeurde er verder niets. Daarna kregen we nog een drive through omdat we een seconde te kort hadden stilgestaan tijdens de pitstop. Niks van gemerkt. Desondanks kon Pieter met de Lotus het gat dichtrijden naar de eerste plaats, dus het was een zoete overwinning!”

Het podium van de Sport-divisie was trouwens weer het domein van de vrouwen, want na haar succes in Assen stond ook Kim Troeijen weer op het podium. De derde plaats viel haar ten deel. De tweede seizoenshelft gaat aanmerkelijk beter dan de eerste! Er tussenin eindigde de Peugeot RCZ van Voet/Van den Broeck. De snelle baan van Spa ligt de fraaie Peugeot erg goed.

De GTB-divisie gaf een ander beeld dan gebruikelijk. De Porsche 997 GT3 van Donald Molenaar en Patrick Lamster reed niet naar de overwinning, maar moest twee anderen voor laten gaan. Geen probleem voor de Belgisch-Nederlandse combinatie want de punten voor het kampioenschap waren voor hen belangrijker dan een hoge klassering. Winnaar van de GTB-divisie werd verdiend de combinatie Milan Dontje en Ferdinand Kool. Dontje na afloop: “Het ging gewoon allemaal erg goed! Ferdi heeft de Corvette goed vooruit gereden; ik had last van een radio storing, miste daardoor twee ronden het contact met de pits en reed daarom rustig naar het einde van de race. En ook nog winnaar! Ik zie uit naar morgen…!” De tweede plaats werd opgeëist door Simon Atkinson, die in de tweeëntwintigste ronde voorbij ging aan Patrick Lamster. Simon Atkinson na afloop: “Deze race was een testsessie voor de Viper, dus ik ben erg tevreden met de tweede plaats.”

Het meest tevreden was uiteindelijk racewinnaar Yasser Shahin: “Het is mijn eerste race met de Lamborghini en mijn derde rit tijdens het weekend. Ongelofelijk om dan als winnaar naast Tomas Enge op het podium te staan!”

Het podium van de SuperGT's met veel blije gezichten en een outsider als winnaar: Tomas Enge en Yasser Shahin.

Dontje/Kool winnaar bij de GTB-divisie, geflankeerd door Simon Atkinson (links) en Lamster/Molenaar (rechts).

Het Supersport-podium met Bogaerts/Van der Aa als winnaar en blije gezichten bij Jan van der Kooi en Luuk van Loon (links). Steve van Bellingen en Ton van Rompuy complementeren het podium. 

 

Klik hier voor de volledige uitslag:

Uitslag race 1 zaterdag SuperGT, GTB, Supersport en Sport