Drivers news

KAMPHUES OP NAAR DE FINALE

10:39 18-10-2016

Komend weekeinde vinden de finaleraces van de Supercarchallenge plaats op het prachtige circuit van Assen. Voor Rob Kamphues is er uitzicht op een topklassering in het kampioenschap met de supersnelle Wolf sportscar van Bas Koeten Racing.  'Ik voel me inmiddels helemaal thuis in die auto, dus wat mij betreft kan de week niet snel genoeg gaan.'

Het is Kamphues' eerste seizoen in de ultralichte Wolf en dat betekende een behoorlijke omschakeling in rijstijl. 'De hele auto is van koolstofvezel, waardoor hij nog directer stuurt dan ik gewend ben. Eigenlijk is het zo: als ik aan sturen denk is de auto al de hoek om.' Bijkomend nadeel van volledig uit koolstofvezel gebouwde auto is ook dat hij veel meer trilt, weet Kamphues inmiddels. 'Als je de pits uitrijdt trillen de vullingen uit je kiezen. Heel vervelend ook als je een beetje verkouden bent, want dan rochel je al gauw de eerste ronde een helm vol snot. Er is eigenlijk maar 1 remedie: gas geven.' Dat deed Kamphues meteen tijdens de eerste race van het seizoen door een tweede plek op te eisen na ronden lang op de bumper van de Belgen De Cock en Joosen te hebben gehangen.

Touche!

Halverwege het seizoen kwam er een nieuwe indeling in de Supercar Challenge, waarbij de ultralichte sportscars de baan moeten delen met de veel zwaardere en dus langzamere GT's. 'Het probleem is dat wij opschakelen terwijl zij al vol in de remmen hangen,' aldus Kamphues. Dat leidde tijdens de Gamma racing Days tot de nodige touches met langzamere deelnemers. 'Maar verplaats je maar even in de positie van een Porsche-coureur. Zo kijkt hij in z'n spiegel en ziet hij een stipje in de verte en zo ziet hij een zwarte schim voorbij stuiven.'

Kampioenschap

Hoewel Kamphues een race heeft moeten missen door zijn tv-verplichtingen in de formule 1 staat hij samen met teamgenoot Leon Rijnbeek op een fraaie derde plaats in het kampioenschap. Maar de verschillen zijn klein; tussen de nummer 2 en 5 in het kampioenschap zitten welgeteld 5 punten en er vallen er 50 te verdienen. 'De titel zal wel naar België gaan,' erkent Kamphues, ' maar Leon en ik staan nu fijn derde met een puntje achter de nummer 2, dus het is heel simpel: die moeten we achter ons houden! En er voor zorgen dat we uit de problemen blijven met achterblijvers.'
Het weekeinde is tevens de laatste keer dat stichting Groot Hart in actie komt. Kamphues vindt het geen enkel probleem om serieus racen te combineren met de rondes die hij voor Groot Hart rijdt. 'Integendeel! Er is niks leukers dan een beker te winnen voor een kindje dat je net hebt rondgereden!'