Supercar

Henry Zumbrink wint incidentvolle race Supercar Challenge bij Gamma Racing Day

15:41 03-08-2014

Henry Zumbrink heeft de zondagrace van de Supercar Challenge powered by Pirelli op zijn naam geschreven. In een incidentvolle race bleef de Volvo-coureur uit de problemen en pakte hij de volle winst. Een tweede plaats was er ondanks twee drive-through’s voor Kelvin Snoeks, Bob Herber en Martin Lanting eindigden op de derde positie. In de GT-divisie ging de overwinning naar Frédérique Jonckheere en Patrick van Glabeke, voor het duo Wilkens/Scott. In de GTB-divisie ging de overwinning knap naar Praga-coureur Carlo Kuijer.

Net zoals in de race op zaterdag pakte Kelvin Snoeks bij de start meteen de leiding. De Volvo-coureur nam die positie over van Henry Zumbrink, die aansloot op de tweede positie. Daarachter sloten Bob Herber en Robert de Graaff aan op de posities drie en vier.

Er werd vanaf het begin meteen hard gereden en de top drie kon al snel een gat slaan naar de concurrentie. Kelvin Snoeks kon de leiding behouden maar stond wel onder zware druk van Henry Zumbrink en Bob Herber.

Zumbrink kon zijn tweede positie niet behouden. Eerst slaagde Bob Herber erin om de Volvo-coureur te verschalken en niet veel later stak ook Robert de Graaff Zumbrink voorbij. Ook de andere Volvo-coureur, Kelvin Snoeks, kende geen probleemloze openingsfase. Snoeks haalde een achterligger in bij gele vlag en kreeg daarvoor een drive-through penalty.

Op dat moment kwam ook de safety car de baan op omdat er op meerdere plaatsen op het circuit auto’s naast de baan stonden. Zo stond onder andere de Radical van Verhelst/Verheyen in de bandenstapels na een touché met de Audi van Slobodan Cvetkovic.

De safety car kwam na een paar ronden weer naar binnen maar op dat moment was het pitstopwindow al geopend. Sommige rijders doken meteen naar binnen en anderen niet waardoor het veld aardig door elkaar gegooid werd.
Na de pitstops had Henry Zumbrink de leiding in de wedstrijd in handen, gevolgd door Martin Lanting en Kelvin Snoeks. Berry van Elk lag met zijn Mosler op de vierde positie en Roger Grouwels op plaats vijf.

Snoeks kon daarna de tweede positie van Martin Lanting afpakken, maar de Volvo-coureur kreeg daarna weer een drive-through aan zijn broek. Snoeks bleek namelijk te kort te hebben stilgestaan bij de pitstops. Snoeks kwam na die drive-through weer achter Martin Lanting terecht en zette de Ferrari-coureur meteen flink onder druk. De Volvo-coureur pakte niet veel later de tweede positie van Lanting weer af.

Aan Henry Zumbrink ging dit alles voorbij. De Volvo-coureur pakte na een pechvolle race op zaterdag de overwinning in de race op zondag. Kelvin Snoeks pakte ondanks zijn twee drive through’s de tweede plaats en Martin Lanting en Bob Herber. 

In de GT-divisie had Frédérique Jonckheere een goede start. De Ferrari-coureur pakte meteen de leiding, daarachter gevolgd door Craig Wilkens in de Viper GT3. Henk Thuis en de Radical van Verheyen/Verhelst sloten aan op de plaatsen drie en vier.

Henk Thuis kende een dramatisch weekend tijdens de Gamma Racing Day. De Radical-coureur zag in de race op zaterdag de finish niet en vloog in de openingsronden van de zondagrace na een touché met Aston Martin-rijder Bailey van de baan. Voor Thuis betekende ook dit einde wedstrijd en dus een puntloos weekend voor de Radical-coureur.

Ook de tweede Radical RXC in het veld kende geen probleemloze race. De auto van Verheyen/Verhelst kwam namelijk in aanraking met de Audi van Slobodan Cvetkovic en vloog daarna hard van de baan. De Radical eindigde in de bandenstapels en liep hierbij veel schade op. Een zure appel voor Verheyen en Verhelst, die met deze auto over een paar weken mee willen rijden in de 24h van Zolder.

Ook na de pitstops was het de Ferrari van Van Glabeke/Jonckheere die de leiding bij de GT’s in handen had. Aaron Scott lag daarachter met de Viper GT3 op de tweede positie. Aan deze volgorde eindigde in de laatste ronden niks meer en Van Glabeke en Jonckheere deden op Assen dus goede zaken voor het kampioenschap.

In de GTB-divisie pakte Ferdinand Kool bij de start de leiding, maar de Corvette-coureur kreeg meteen Daan Meijer achter zich aan. Daarachter lagen Marcel van Berlo, Steve Vanbellingen, Carlo Kuijer en Angelique Detavernier aan op de posities drie tot en met zes.

Net zoals in de race op zaterdag waren Ferdinand Kool en Daan Meijer meteen in fel gevecht. Ditmaal lukte het Meijer in de derde ronde om Ferdinand Kool in te halen en de leiding bij de GTB’s over te nemen. Lang kon Meijer echter niet genieten van de leiding, want niet veel later pakte Kool de eerste plaats van de Porsche-coureur alweer over. Meijer gaf zich echter niet gewonnen en pakte een ronde later wederom de leiding in de race.

Voor Radical-coureur Rick van Geffen kwam de race na twintig minuten al ten einde. De Radical-coureur kwam in de GT-bocht in aanraking met de Aston Martin van Paul Bailey en moest een bocht later zijn auto met technische problemen naast de baan parkeren.

De safety car-situatie gooide het veld bij de GTB’s aardig door elkaar. Zo kwam het dat Carlo Kuijer de leiding in handen kreeg met daarachter Ward Sluys en Daan Meijer. Achter Meijer zat Max Koebolt op het vinkentouw. Tussen dit tweetal ging het na de pitstops al snel fout, want Koebolt en Meijer kwamen met elkaar in aanraking waarbij Meijer van de baan schoot. De Porsche-coureur probeerde daarna nog wel de pitstraat te bereiken maar had teveel schade aan zijn auto om de race nog te kunnen vervolgen. Max Koebolt kreeg voor dit incident een stop and go penalty van tien seconden.

Carlo Kuijer lag ondertussen nog steeds aan de leiding en had een voorsprong van acht seconden op achtervolger Ward Sluys. Koebolt, die zijn stop and go nog moest maken, lag op de derde plaats met daar weer achter de Porsche van Vandereyt. Vandereyt verloor die derde positie in de slotfase van de race nog aan Dirk Schulz, omdat Vandereyt van de baan raakte en daarbij veel tijd verloor.

Kuijer kon in de laatste ronden zijn hoofd koel houden en pakte dus met zijn Praga R1 de overwinning bij de GTB’s. Ward Sluys en Steve Vanbellingen eindigden met de BMW M3 Silhouette op de tweede positie en Max Koebolt en Ferdinand Kool eindigden ondanks hun stop and go penalty nog op de derde plaats.

Volledige uitslag van de race