LAATSTE NIEUWS

FRAAIE OPENING SEIZOEN 2018 VOOR BS RACING

  • Artikel is geplaatst op: 24-04-18

Ken je dat gevoel? Dat iets maanden geleden is, maar toch voelt als de dag van gisteren als je het in je hoofd terughaalt? Zo voelt het met het raceseizoen ook altijd een beetje. Eind oktober waren de laatste races op het circuit van Assen, maar de mooie overwinning die we daar behaalden, voelt alsof het slechts een dag geleden is. Toch is er al bijna een halfjaar voorbij en hoewel dat lang lijkt, hebben de monteurs zichzelf slechts twee weken van rust gegeven. De rest van de weken werd er elke week minstens 1, maar vaak meerdere, avond(en) in de week geklust en gezwoegd aan de auto en dat allemaal ter voorbereiding van het nieuwe seizoen. Nu is het dan eindelijk zover! We mogen weer los op het circuit en wel van Spa Francorchamps.

Waar we vorig jaar altijd van te voren een testdag hebben gereden, is dat dit jaar nog niet het geval. Gelukkig hebben we de mogelijkheid om van de donderdag, voor de normale vrije trainingen, een testdag te maken. Uiteraard wordt hier wel met enige spanning naartoe gekeken, maar op de rollerbank en in de garage hebben we tot dusver alleen maar veelbelovende dingen gezien.

Het is woensdagavond als een groot deel van het team vertrekt met de truck en trailer richting België. Iedereen is helemaal in zijn nopjes, want ja, dit is toch het moment waar je als monteur, en zeker ook als coureur, naartoe leeft. Het moment waar je al je bloed, zweet en tranen voor in werking hebt gezet en natuurlijk de kans om aan onze businessclubleden te laten zien dat we weer een flinke vooruitgang hebben geboekt.

Op de donderdag verloopt de training zoals we hadden gehoopt. In de ochtendsessie kan er her en der nog wat worden bijgewerkt en aangepast aan de auto, terwijl we in de middag vele meters hebben kunnen maken. Beter hadden we ons eigenlijk niet kunnen wensen. Een dag voor in de boeken zoals velen zouden zeggen en het weer zit ook nog eens mee! Dat beloofd wat voor de rest van het weekend! 

Voor de vrijdag staan er in de middag nog twee trainingen op de planning en ook de kwalificatie staat voor het einde van de middag op de planborden. Het geeft ons de tijd om in de ochtend nog even den laatste puntjes op de i te zetten en ons enigszins rustig voor te bereiden op te rest van de dag. Die belooft uiteraard druk genoeg te worden en we willen graag laten zien wat we in huis hebben.

De trainingen bieden ons de kans om de auto nog net weer wat beter te leren kennen en te wennen aan de manier waarop deze op de baan ligt. Het is te zien dat het vertrouwen weer groeit en groeit. De snelheden bouwen zich gestaag op en de rondetijden nemen in meerdere secondes af. Dit is hoe we het graag zien! Nu nog gauw de laatste hand aan de auto leggen en dan zijn we er klaar voor, de allereerste kwalificatie van seizoen 2018.

In de eerste training van de vrijdag werd er een rondetijd van 2.42 gereden, die in de laatste training werd teruggebracht naar 2.39. Een tijd om bij een eerste race voor de te tekenen gaf technisch manager Johan van de Maat aan. Maar Marcel en Peter weten dat er nog meer uit de auto valt te halen en zijn erop gebrand om dit te gaan bewerkstellingen.

Zodra Peter achter het stuur kruipt, zien we de rondetijden eigenlijk elke ronde steeds een beetje meer afnemen. Het veld is groot en ook onze klasse heeft zich uitgebreid. Als we dan ook zien dat we in eerste instantie rond rijden op plek 6, lijkt dit nog niet zo gek. Maar zoals gezegd, elke ronde gaat maar harder en harder. De tijd neemt af van 2,37 naar 2,35 en de 6de plek veranderd zich al naar plaats 5. Met nog een minuut of 7 te gaan rijdt Peter de snelste ronde in maar liefst 2.34(560). Dit betekent een verbetering van maar liefst 5 seconden en een 4de startpositie voor beide races. Een mooi begin waar we zeker tevreden mee zijn!

Zaterdag vindt de race plaats om 15.15 uur, een mooi tijdstip dat ons wederom de ochtend geeft om de auto in staat van perfectie te brengen. Het zonnetje staat hoog aan de hemel als het tijd is om naar de startopstelling te gaan. Afgesproken is dat Peter de race aanvangt, waarna Marcel na de rijderswissel het stuur van hem zal overnemen. Het is niet heel erg druk op het circuit, maar gelukkig weet het BS-Racing Team dat zij altijd kunnen rekenen op hun trouwe fans.

De opwarmronde verloopt prima en zodra de lichten uitgaan gaan we, zoals u van ons bent gewend, rollend van start. Helaas verloopt het niet helemaal zoals gepland en moeten we een paar posities inleveren. Gelukkig weten we ook dat de race niet in de eerste ronde verloren is en er nog van alles kan gaan gebeuren.

Al vrij snel gebeurd dat als er een Safety Car de baan op komt. Wat er precies is gebeurd is niet helemaal duidelijk, maar al snel worden er meerdere Porsches via de sleepwagen naar binnen gebracht. Voor hen helaas einde race, voor ons gelukkig niks aan de hand. Nadat het veld weer groen licht krijgt, wordt er weer volop geracet. Schreurs weet zich ondertussen langzaam maar zeker weer terug te vechten naar de vierde plaats waarop we zijn begonnen en gaat ook op deze positie de pitstraat in om het stuur over te geven aan Van de Maat.  

De pitstop verloopt soepel en met nog een halfuurtje te gaan is Marcel klaar om te laten zien wat hij nog in het werk kan stellen. Het gat met de nummers 1 t/m 3 is vrij groot en bijna niet te overbruggen, maar van achteren worden we volop aangevallen. Zo komt eerst Ted van Vliet met zijn grijze BMW om de hoek kijken en in zijn kielzog volgt ook Jonas de Kimpe in zijn VW.  

Van de Maat laat zich niet op de kop zitten en verdedigt daar waar hij kan. In de laatste rondes is het een zeer spannend gevecht tussen de grote BMW en de toch wat kleinere VW van De Kimpe. Ted van Vliet kan niet meer meekomen in het onderlinge duel, daar hij een drive trough penalty heeft gekregen. Tot de laatste seconde blijft het nagels bijten voor de monteurs en de aanwezige businessclubleden, maar gelukkig zien ze bij het zwaaien van de finishvlag dat Marcel zijn positie heeft behouden en de eerste 15 punten voor het BS-Racing Team in de pocket zijn! Een prachtige eerste dag van de Spa400.

De zondag is het al vroeg dag, niet zozeer vanwege de Formule 1 die begint om even na 8en, maar meer nog vanwege onze eigen race die al om 09.20 uur zal aanvangen. Waar het gisteren het mooiste weer van de wereld was, heeft het nu keihard geregend. De baan is dan ook nog erg nat bij het opstellen voor de start. Gelukkig is het op het moment van aanvang wel droog, wat ervoor zorgt dat de leden van de businessclub toch droog kunnen kijken.

Ook nu is afgesproken dat Peter van start zal gaan en hij komt direct geweldig weg bij de start. Direct heeft hij de BMW van Van Loon en Van Loon voorbijgestoken en na de doorkomst na rondje 1 één zien we dat hij al 2 posities te pakken heeft. Dat gaat lekker! Schreurs weet ook dat het wel een kwestie is van goed inschatten en de banden koel houden. Maak je de regenbanden te warm, dan brand je ze op en dat moeten we natuurlijk niet hebben. Schreurs houdt zich dan ook enigszins rustig en ziet door deze strategie ook de Seat van René Steenmetz ronde na ronde dichterbij komen.

Twee keer weet Steenmetz zijn Seat net niet onder controle te houden en dit is voor Peter het perfecte moment om aan te vallen. Hoewel hij hierbij net met de 4 banen buiten de baan komt, krijgt hij hiermee wel de eerste positie in handen. Een waarschuwing voor track limits volgt, maar dat heeft geen gevolgen voor het vervolg van de race. Ondertussen rijdt Schreurs een mooi stukje weg bij de concurrentie en met 6 seconden voorsprong duikt hij de pitstraat in voor de geplande wissel.

Bij de wissel wordt besloten over te gaan op slicks omdat het nog steeds droog is op Spa Francorchamps. Helaas gaat de wissel niet helemaal zoals we hadden gehoopt, waardoor we als 2de terugkomen op de baan en met 3 slicks en 1 regenband. Absoluut geen ramp en alleen maar een wijze les voor de volgende keer. Ondertussen is Van de Maat op zoek naar de droge lijnen op het circuit, maar merkt hij ook dat de auto last heeft van onderstuur.

Hij moet dan ook de strijd voor een podiumplek staken en gaan vechten voor een plek binnen de top 5. Gelukkig ziet het team de rondetijden steeds verder teruglopen en net als gisteren is er een gevecht met Ted van Vliet en Jonas de Kimpe gaande. Ook nu is het Ted van Vliet die deze als eerste moet staken. Marcel is erop gebrand ook nu het gevecht met De Kimpe te winnen, wat hem tot ieders opluchting ook vandaag lukt. Hij komt als vijfde over de streep en dat betekent dat we ook nu weer een mooi puntenaantal mee mogen nemen in het klassement.

Dan is het alweer tijd om met z’n alleen terug te gaan naar de hospitality waar we gezellig napraten terwijl er door Tukkers Catering een overheerlijk warm en koud buffet wordt klaargezet. Als alles klaarstaat geven Marcel en Peter een terugblik op het eerste raceweekend en is het tijd om aan te vallen. Nog even samen genieten en alvast vooruitblikken op de volgende races, namelijk de Jumbo Familiedagen in het Pinksterweekend op het Circuit van Zandvoort. W

  • Cm's meten bij finish Supersport 1 divisie!

    21-05 Cm's meten bij finish Supersport 1 divisie!

  • Groot startveld tijdens de Jumbo Racedagen

    13-05 Groot startveld tijdens de Jumbo Racedagen

  • Kalender GT&Prototype Challenge bevat definitief 5 evenementen!

    1-05 Kalender GT&Prototype Challenge bevat definitief 5 evenem ...

  • BS-RACING TEAM GENOMINEERD VOOR RABO CLUBKAS CAMPAGNE!

    9-05 BS-RACING TEAM GENOMINEERD VOOR RABO CLUBKAS CAMPAGNE!

  • Fraaie opening seizoen 2018 voor BS Racing

    24-04 Fraaie opening seizoen 2018 voor BS Racing

  • Degelijke seizoensopener voor Verhagen en Meijer

    19-04 Degelijke seizoensopener voor Verhagen en Meijer

Jaarboek 2017