Supercar

Formule 1 aspiraties en een fraai veld bij de Syntix Superprix 2015!

18:32 18-06-2015

Komend weekend strijkt de ‘Supercar Challenge powered by Pirelli’ neer op het Circuit Zolder voor de Syntix Superprix 2015! Sinds zijn oprichting in 2001 is de Supercar Challenge uitgegroeid tot hét GT- en toerwagenkampioenschap van de Benelux. Het kampioenschap, begonnen met één startveld, telt inmiddels in totaal drie startvelden: één voor exotische GT’s, één voor toerwagens en sinds 2013 ook één voor lichtgewicht prototypes, de Superlights. Van deze startvelden brengt het GT-veld de dikste bolides aan de start, variërend van Ferrari’s, Porsches, Mercedessen tot en met de ‘american musle cars’ Corvette en Viper. Komend weekend verschijnt bovendien een vol veld met zeer potente formulewagens aan de start, afkomstig uit het BOSS-GP kampioenschap met een geluid dat zijn weerga niet kent!

In de Super GT-divisie van de Supercar Challenge was in de eerste races van dit seizoen de spanning om te snijden. De klasse heeft veel kanshebbers op de overwinning, zoals kampioen 2014 Roger Grouwels met de fraaie Viper. Hij won de eerste wedstrijd en moest - na aan kop gelegen te hebben - de tweede wedstrijd voortijdig staken. In Spa volgde weer een overwinning en een tweede plaats, waarmee de Viper ook de tweede plaats in het kampioenschap in bezit nam met 64 punten. Het is nog ongewis of Roger Grouwels weer een duo vormt met Kelvin Snoeks, die we dit jaar een aantal keren zullen zien rijden in de Viper. De combinatie is het op Spa in ieder geval goed bevallen. Of treffen we Arjan van der Zwaan weer aan de zijde van Grouwels? In ieder geval is Grouwels met beide heren dit jaar opnieuw een serieuze titelkandidaat.

Slechts een fractie achter de Viper staat Berry van Elk met 62 punten als derde geklasseerd. De man uit Breda is met zijn Mosler MT900 dit jaar erg succesvol en zal er in Zolder ook weer alles aan doen om punten te scoren. Henry Zumbrink heeft met 33 punten niet de positie die hij zich dit jaar tot doel had gesteld. De snelle Volvo wordt helaas geplaagd door enige technische malheur, maar heeft ook bewezen een winnaar te zijn. In Zolder zal Zumbrink er geen gras over laten groeien. De tweede Volvo wordt bestuurd door het jonge talent Max Koebolt. Met zijn leeftijd van zeventien jaar is de GTB klasse-kampioen van 2014 een GT belofte voor de toekomst en is hij in staat om overwinningen binnen te slepen. Hij rijdt dit jaar zelfs al mee in de Blancpain Endurance Series. We gaan nog veel  van hem horen!  Koebolt wordt vergezeld door Luxemburger Pol Stoffel, ook geen onbekende in GT-land. Het duo staat met 48 punten op de vijfde plaats en vormt een regelrechte bedreiging voor de twee heren daarboven.

Zij zullen ongetwijfeld Henk Thuis in het kampioenschap voorbij gaan – vierde positie met 52 punten - want vanwege de vele schade in Spa, zal Thuis helaas niet in Zolder aan de start verschijnen met de Radical RXC. Verder staat nog de fraaie Aston Martin GT3 van Brussels Racing ingeschreven, die we daarmee voor het eerst dit jaar in actie gaan zien in de Supercar Challenge. Cor Euser heeft zich in de Super GT-divisie aangemeld met de Marcorelly en vanwege zijn enorme ervaring kon hij nog wel eens voor een verrassing gaan zorgen. Blijft nog de leider over in het kampioenschap, de Corvette van Shipex SRT Racing. Nicolas Vandierendonck en Jeffrey van Hooydonk gaan aan de leiding met 71 punten. Een mooi resultaat na hard en vooral serieus doorwerken. Tijdens de vorige race op Spa combineerde Vandierendonck zijn racedag met een race uit een andere serie op Zolder, maar komend weekend zijn alle peilen weer gericht op uitbouw van de voorsprong in het SC kampioenschap.

Ook in de GTB-divisie is de spanning om te snijden. De eerste drie plaatsen zitten qua puntenaantal erg dicht bij elkaar. Patrick Lamster/Chris Kools (Porsche) gaat aan de leiding met 62 punten, daar achter volgen Simon Atkinson (Lamborghini) en Ward Sluys/Frederique van Jonckheere (BMW M4 Silhouette) met hetzelfde puntenaantal van 56. Milan Dontje/Ferdinand Kool  (Corvette) volgen daarna met 52 punten, waarmee de eerste vier in het kampioenschap een puntenverschil van slechts tien punten hebben. Aangezien alle vier de auto’s in Zolder aan de start verschijnen, belooft dat dus een heftige strijd te worden!

Daarna volgt de Porsche brigade. Marcel van Berlo heeft vorig jaar bewezen een hoop punten bij elkaar te kunnen rijden met Daan Meijer in zijn kielzog. Beide heren zullen niet aan de start verschijnen tijdens de Syntix-Superprix, waardoor er ruim baan is voor de ervaren Aad Bosman, die er na zijn Porsche debuut in Spa weer veel zin in heeft. Andere ingeschreven Porsches zijn van Dirk Schulz en Miguel Vandereyt – zesde met 34 punten - en het ervaren duo Erol Ertan en René Wijnen. De nieuwe, oranje-witte Porsche 991 van Speedlover Racing van Hans Verhelst en Guy Verheyen zien we in Zolder ook weer terug, altijd een aanwinst voor de GTB-Divisie. Spannend wordt het ook voor Bob Herber, die tot het uiterste zal gaan om met zijn fraaie Mercedes AMG C63 op het podium te eindigen. Kortom, veel uitdaging in de GTB klasse en volop kanshebbers op een overwinning tijdens de Syntix Superprix!

Het tweede veld van de Supercar Challenge powered by Pirelli is het startveld van de Sport-divisies,  opgesplitst in de Supersport- en Sport-divisie. In de Supersport-divisie zien we de snelste auto’s van het veld zoals de Lotus Exige, de dit seizoen nieuwe Seat Sport Leon Cup Racer, de Ginetta G50 GT4 en de KTM X-Bow. Het leeuwenaandeel wordt gevormd door een reeks van BMW’s, varierend van de M3 in E90/92 en E46 uitvoering, de 132i GTR en de fraaie Z4 Coupé. In de Sport-divisie komen snelle cupracers zoals de Renault Clio, de BMW 130i, Lotus Exige en de nieuwe Peugeot RCZ aan de start. De Sport-divisies van de Supercar Challenge staan bekend om hun volle startvelden en heftige competitie. Dit zorgt er voor dat de races altijd erg spectaculair zijn!

In de Supersport-divisie van de Supercar Challenge powered by Pirelli is de spanning om te snijden. Ogenschijnlijk is in het kampioenschap Koen Bogaerts  met de BMW M3 E90 WTCC de snelste van het veld met 107 punten. Net als in Spa wordt hij in Zolder vergezeld door Pieter van Soelen, die later  in het seizoen weer wordt opgevolgd door Mark van der Aa. Ze worden op de voet gevolgd door Eric van den Munckhof met de BMW Z4 Coupé, die het dit seizoen erg goed doet. Daar achter volgen een aantal BMW’s die ook veel kans maken op de overwinning, zoals de fraai uitgevoerde M3 E90 WTCC van Van Bellingen/Norris, de 132i GTR van De Groot/De Graaf en de E46 van de dit jaar in de Supercar Challenge uitstekend debuterende Van der Maat/Schreurs.  Andere BMW’s zijn van Philippe Bonneel,  Ronald van Loon, Ted van Vliet, Robert van den Berg/Sandra van der Sloot en de gebroeders Frank en Menno Meijers, die we daarmee na lange afwezigheid weer zien terugkeren in de Supercar Challenge.

De BMW’s hebben heftige concurrentie van de Lotus Exige rijders Luuk van Loon en Jan van der Kooi en van het jonge, aanstormende talent Huub Delnoij. Het geluk was tot op heden nog niet helemaal aan de zijde van de Lotus rijders, maar dat kan zo maar omslaan. Dit jaar debuteert de nieuwe Seat Sport Leon Cup racer in de Supercar Challenge powered by Pirelli. Er zijn twee auto’s van dit type onderweg, met de ervaren dame Priscilla Speelman en debutant Dennis Houweling en met Dennis de Borst/Martin de Kleijn.  Buitenbeentjes zijn de Saker van Bas Koeten Racing voor Rik van Beek en Robert Westhold en de KTM X-Bow van Mezquita/Weishaupt. Voor Leo Kurstjens is het doel om nu toch ècht te finishen met  de door AT Motorsport dit jaar nieuw gebouwde ATR3 gebaseerd op de Focus Silhouette.    

In de Sport-divisie is de Renault Clio de te kloppen auto, maar presteert een nieuwkomer dit seizoen bijzonder goed. Het enthousiaste duo  Chris Voet en Bart van den Broeck debuteerde met de fraaie Peugeot RCZ en na hun overwinning in Spa staan ze zelfs aan de leiding van de de Sport-divisie met 99 punten. De niet veel minder enthousiaste Wiebe Wijtzes is tweede in het klassement met zijn Clio 3 en ook hij is nu ècht met het Supercar Challenge-virus besmet. Hij wordt gevolgd met één punt verschil door de Clio rijder Rob Nieman. Andere Clio’s worden gereden door Stan van Oord en door Toon Rutgers/Marco Poland, vijfde met 61 punten. Een beetje onopvallend in de inschrijvingslijst staat de naam van GT coryfee Christiaan Frankenhout. Hij rijdt samen met Frank Bedorf met de Renault Clio 2.0 16v RS EVO. Zijn doel is om de Renault technisch verder te ontwikkelen en om zo veel mogelijk test kilometers te maken voor de 24h van Zolder, die eind augustus wordt verreden. De Lotus Exige van Pieter de Jong en alweer een dame, Carlijn Bergsma, is ook voortdurend voor in het veld te vinden. Dit gemotiveerde duo gaat dit jaar beslist nog een overwinning op hun naam schrijven. Kim Troeijen had in Spa weer veel pech met de Focus Silhouette, maar zij aast ook op een topklassering evenals de ervaren John van der Voort, die zijn BMW 132i deelt met Benjamin van den Berg. Al deze namen staan borg voor spectaculaire races tijdens de Syntix Superprix!

Sinds 2013 is de Supercar Challenge powered by Pirelli een derde startveld rijker: de Superlights. Deze raceserie is verdeeld in simpelweg de Superlight 1 en 2-klasse en bedoeld voor lichtgewicht prototypes die qua looks lijken op de auto’s die ook in Le Mans aan de start verschijnen. Radical en Norma  zijn de meest voorkomende merken, maar ook fabrikanten zoals Praga, Wolf, Tatuus en Osella zijn steeds beter vertegenwoordigd. De hoofdsponsor is IDIS Benelux, die met ‘IDIS Superlights Challenge’ ook de naamgever van de serie is.

In de Superlights 1 klasse zijn het York Schumacher en Joey van Splunteren die met 56 punten de leiding hebben in het kampioenschap met hun Wolf GB01. Zij worden gevolgd door de specialist in ‘open sportscars’ Luc de Cock met 53 punten, die zijn nieuwe Norma 20FC deelt met Sam de Jonghe. Op de derde plaats vinden we Tim Joosssen, de zoon van de bekende Belgisch toerwagenspecialist uit de ‘seventies’ Eddy Joossen. Hij deelt de Tatuus PY012 met Glenn Haverhals.  Het duo heeft 46 punten, waarmee de eerste vier plaatsen opnieuw slechts tien punten verschil hebben. Vuurwerk kan worden verwacht van Donald Molenaar, die met de gloednieuwe Radical Spyder al eerder erg snel was op Zolder.  Hij vormt een duo met Radical Benelux eigenaar Henk Thuis, die de Spyder op het laatste moment nog uit Engeland haalde om er de vorige Supercar Challenge-race op Zolder mee te debuteren.  Bas Koeten Racing zet nog een tweede Wolf GB01 in voor Bob Herber en Bas Schouten, een ervaren duo dat nog wel eens voor een onverwachte verrassing kan gaan zorgen.

Bij de Superlights 2-klasse zien we dat de Radical de te kloppen auto is. Vaste namen in deze divisie zijn onder andere Ko Koppejan, Wibo Rademaker, Wim Jeuris, Ingo Lauscher, Leon Rijnbeek en voor Dick Freebird. Hij is ook terug van weggeweest. Zij komen allen in actie met een Radical SR3, maar kunnen van andere merken een hoop concurrentie verwachten. Er verschijnen namelijk twee Praga R1’s van BlueBerry Racing aan de start, met een auto voor de uit de formule racerij afkomstige jonge debutant Paul Sieljes en voor de ervaren Carlo Kuijer. Bovendien komen er op de Circuit Zolder ook nog een paar andere merken aan de start, zoals twee Norma M20F’s voor David Houthoofd en Philippe Declercq. Met zestig punten is Declercq lijstaanvoerder in het kampioenschap en voelt hij de hete adem in zijn nek van Paul Sieljes, die met 51 punten gemotiveerd is om een overwinning te behalen en om de leiding in het kampioenschap over te nemen. Heinz Kremer met de gele Osella PR21 kon ook  nog wel eens verrassend zijn, na Zolder stond hij op de vijfde plaats in het kampioenschap. De IDIS Superlights Challenge mag zich dit jaar verheugen op een snel groeiend deelnemersveld en vormt daarmee een regelrecht hoogtepunt in het Syntix Superprix-programma op Circuit Zolder.

Naast de Supercar Challenge powered by Pirelli rijden er gedurende het weekend van 20 en 21 juni nog meer raceseries op Circuit Zolder. De Renault Clio Benelux Cup biedt het bekende spektakel van een merkencup, omdat alle auto’s technisch gelijkwaardig zijn en het op de rijderskunsten aankomt van de coureurs. Dit jaar is ook de BELCAR weer terug! Een unieke mix van auto’s, kleine en grote toerwagens, van dikke GT’s en van sportscars, die het tegen elkaar opnemen tijdens  een twee uursrace op zondagmiddag.  Dan is er nog het Belgische BGDC-kampioenschap, opnieuw een vol veld met GT’s en toerwagens, die zaterdagmiddag  een endurance wedstrijd van 125 minuten gaan rijden.   Hoogtepunt is de race met de Formule 1 auto’s uit het BOSS-GP kampioenschap met Formule 1 auto’s, Champcars, GP2 auto’s en V12 aangedreven formule wagens uit de voormalige Superleague Formula.  Zij produceren een huilend geluid dat tegenwoordig niet meer te horen is in de Formule 1!

Kaarten voor het evenement zijn online te koop via www.syntixsuperprix.be , en kaarten zijn in de voorverkoop al verkrijgbaar vanaf slechts € 10,00 en kinderen tot 12 jaar hebben gratis toegang. De kaarten zijn ‘all-access’, je hebt met één kaart toegang tot de paddock en alle tribunes, inclusief de hoofdtribune. See you in Zolder!

Tijdschema:

http://www.circuit-zolder.be/sites/default/files/Tijdschema%20Zolder%20Superprix%202015%20-%20V15_1.pdf