Supercar

Formido Finaleraces Assen: wie wordt kampioen 2015?

08:38 07-10-2015

De ontknoping van 2015 voor alle divisies van de ‘Supercar Challenge powered by Pirelli’ zal plaatsvinden op 16, 17 en 18 oktober op het Drentse TT circuit Assen. Het wordt het laatste raceweekend van 2015 van het mooiste GT- en toerwagenkampioenschap van de Benelux. Een ongekende finale, want behalve in de Supersport-divisie moeten alle kampioenschappen nog worden ingevuld. In totaal verschijnen er drie verschillende startvelden in de baan, één voor exotische GT’s, één voor toerwagens en één voor lichtgewicht prototypes, onder de naam IDIS Superlight Challenge. Het wordt een spannend weekend!

SuperGT

In de Super GT-divisie van de Supercar Challenge was in de eerste races van dit seizoen de spanning om te snijden en leek de kampioen van 2014 – Roger Grouwels met de zwarte Viper – opnieuw voor de hoogste eer te strijden. De klasse heeft echter veel kanshebbers op de overwinning en halverwege het seizoen bleek de Belgische combinatie Jeffrey van Hooydonk en Nicolas Vandierendonck met hun spectaculaire Corvette aan de leiding te gaan. Sinds het laatste race weekend in Spa zijn de rollen weer omgekeerd en staat de zwarte Viper toch weer bovenaan in het klassement met 245 punten. Hun voorsprong bedraagt slechts dertien punten, wie van de twee kemphanen gaat het kampioenschap naar zich toe trekken?

Achter de Viper en de Corvette zien we voor de Formido Finaleraces nog een aantal interessante SuperGT ’s. Het oog valt direct op de McLaren GT3 van Kox Racing Team, waarmee internationale GT-topper Peter Kox en Niko Pronk aan de start verschijnen. We zagen dit Nederlandse duo vorig jaar ook al in Brands Hatch in de Supercar Challenge deelnemen en afgelopen weekend behaalde Peter Kox nog een fraaie overwinning bij de 12 uurs race van Brno. Na zijn kampioenschap in 2013 met vader en zoon Geddie was de McLaren niet vaak meer aan het werk te zien in Nederland!

In de SuperGT-divisie zien we Henk Thuis met de spectaculaire Radical RXC 2.7 V8 en Cor Euser met de multicoloured Marcos. Een oude bekende staat ook weer ingeschreven: de gele Vicora van Barry Maessen. Twee Moslers MT900 zijn er voor Berry van Elk en het Spaanse duo Javier Morcillo en Manuel Cintrano. Van Elk heeft 136 punten verzameld en zal er in Assen alles aan doen om hogerop te komen. Aan elkaar gewaagd zijn ook de twee voor hem geklasseerde Volvo’s S60 V8 Silhouette van Henry Zumbrink (191 pt) en Max Koebolt (138 pt). De laatste twee vechten niet meer om het kampioenschap en kunnen dus spontaan met elkaar de strijd aangaan!

GTB-divisie

In de GTB-divisie is de spanning om te snijden. Na Spa hebben Patrick Lamster/Donald Molenaar (Porsche 997 Cup) nog steeds de leiding met 235 punten, maar zij worden gevolgd door Milan Dontje/Ferdinand Kool. Het dit jaar succesvolle Corvette-duo heeft 221 punten verzameld, dus een verschil van veertien punten is overbrugbaar. Ook voor hen zal Assen de scherprechter worden voor het kampioenschap.

Of Ward Sluys met zijn BMW M4 Silhouette aanwezig zal zijn na daverende crash in Spa, is nog de vraag. Hij staat derde met 175 punten, met slechts vier punten verschil (171pt) gevolgd door de dit jaar sterk rijdende Engelsman Simon Atkinson (Backdraft Motorsport), die zijn Lamborghini Gallardo halverwege het seizoen heeft omgeruild voor een matzwarte Dodge Viper. Aart Bosman (62pt) zal zich met zijn oranje Porsche 997 GT3 ook weer willen profileren. Kortom: veel uitdaging in de GTB-divisie!

Supersport-divisie

In de Supersport-divisie is de beslissing al gevallen. Het trio Bogaerts/Van der Aa/Van Soelen is met hun BMW M3 E90 WTCC de kampioen! Zij verzamelden 256 punten en zijn na Spa niet meer in te halen. Daar achter zien we Eric van den Munckhof met de BMW Z4 Coupé, die dit jaar erg sterk rijdt en 208 punten verzamelde.

Daarna volgen nog een aantal BMW ’s die ook veel kans maken op de overwinning, maar niet meer op het kampioenschap. Zo zijn er de 132i GTR van De Groot/De Graaf (181pt) en van Philippe Bonneel in combinatie met Bas Schouten (113pt), Ruud Olij (twee keer race winnaar!), Ronald van Loon, Ted van Vliet en van het dit jaar debuterende duo Van der Maat/Schreurs (94pt). De BMW ‘s hebben heftige concurrentie van de als vierde geklasseerde Lotus Exige rijders Luuk van Loon en Jan van der Kooi, die zich in Spa weer profileerden. Hun tweede seizoenshelft gaat aanmerkelijk beter dan de eerste helft, zij reden 122 punten bij elkaar.

Interessant is ook de dit jaar debuterende Seat Sport Leon Cup racer, die wordt ingeschreven door Dennis Houweling (Houcon) en door het duo Dennis de Borst/Martin de Kleijn (Febo). De technische begeleiding wordt gedaan door Ferry Monster Autosport, die al jarenlang ervaring heeft met het Spaanse merk. Houweling staat zevende met 108 punten, voor merkgenoten De Borst/De Kleijn met 99 punten. Het puntenverschil tussen de vierde en de tiende plaats bedraagt slechts 28 punten.

Dit betekent dat iedereen nog behoorlijk van positie kan wisselen als het gaat om de eindstand in het kampioenschap. In de Supersport-divisie wordt het hele seizoen al de meeste strijd geleverd en het lijkt erop dat dit tijdens de Formido Finaleraces niet anders zal zijn. Twee buitenbeentjes in het veld zullen de Saker ’s zijn van Rik van Beek (Bas Koeten Racing) en Dimitri de Vos senior en junior en ook Leo Kurstjens met de dit jaar nieuw gebouwde ATR3 van AT Motorsport is aanwezig in Assen.

Sport-divisie

In de Sport-divisie is de Renault Clio de te kloppen auto en presteert een nieuwkomer dit seizoen bijzonder goed. De enthousiaste Wiebe Wijtzes voert het klassement aan met zijn Clio 3 met 226 punten. Hij zal de strijd moeten aangaan met de ervaren Rob Nieman, die dit jaar even het klassement aanvoerde en momenteel op een tweede plaats staat met 217 punten.

Derde staat de enthousiaste Belgische combinatie Chris Voet en Bart van den Broeck (206pt) met hun fraaie Peugeot RCZ. Na hun overwinning in Spa zullen ze in Assen weer uiterst gemotiveerd aan de start staan. Dat geldt ook voor de Lotus combinatie Pieter de Jong en Carlijn Bergsma. Hun tweede seizoenshelft verloopt aanmerkelijk beter dan de eerste en bracht hun tot een vierde plaats in het klassement (158pt). Daarna volgen de Renault Clio’s van Toon Rutgers/Marco Poland (133pt) en de jonge Marco Poland (133pt).

De Sport-divisie is ook het toneel van de dames. Naast Carlijn Bergsma zal ook Kim Troeijen azen op een topklassering met haar Ford Focus Silhouette en in Assen zal ook Eline Braspenning met haar BMW Compact weer aanwezig zijn. Al deze namen staan borg voor spectaculaire races tijdens de Formido Finale races!

IDIS Superlight Challenge

Onder de naam IDIS Superlight Challenge werd dit jaar ook weer een apart kampioenschap verreden voor open sportscars, die enige verwantschap vertonen met de open auto’s die in de LMP2 categorie van de 24 Uren van Le Mans in de baan verschijnen. Aan verschillende merken geen gebrek, al zal je ze in het dagelijkse verkeer niet direct tegenkomen. Het uit Engeland afkomstige Radical is het meest voorkomende merk, maar we zien ook Norma, Tatuus, Wolf, Osella en de gesloten Praga in de baan verschijnen. De serie bestaat uit twee categorieën, de Superlight 1 en 2-divisie.

Superlight 1-divisie

De Superlight 1-divisie wordt sinds Spa aangevoerd door de combinatie Luc de Cock en Sam Dejonghe. De uiterst ervaren De Cock zagen we al jaren in de Supercar Challenge succesvol uitkomen, met een open Lotus 2/11 in de Supersport-divisie. Dit jaar was hij in Spa met deze Lotus en hij staat ook voor Assen weer ingeschreven. Met twee auto’s op de grid, wordt het voor de sympathieke Belg nog een druk weekend in Assen. Toch verbaasde hij iedereen aan het begin van het seizoen de overstap te maken van Lotus naar de Norma 20F. Geen verkeerde beslissing als je aan het einde van het seizoen het klassement aanvoert. Toch zal het in Assen nog spannend worden.

De Norma van Deldiche Racing wordt gevolgd door de Wolf GB08 van Bas Koeten Racing. De auto wordt bemand door Yorck Schumacher en Joey van Splunteren. Een combinatie die het hele jaar al uitstekend en heel constant presteert en daardoor op de tweede plaats van het kampioenschap is beland (92pt). Ook voor hen zal in Assen de beslissing gaan vallen, wordt het misschien kampioen of blijft het de tweede plaats?

Op de derde plaats staat de Tatuus PY012 van Tim Joossen en Glenn Haverhals (86pt). Naarmate het seizoen vorderde wisten zij ook een hoop punten te vergaren en ook voor hen geldt dat ze op de nominatie staan om een overwinning te behalen. Niet zo vreemd als je bedenkt dat Tim Joossen de zoon is van het Belgische toerwagen fenomeen Eddy Joossen, die met BMW vele overwinningen op zijn naam wist te schrijven. Het racen zit in het bloed…

Na de top drie volgen de Radicals SR8 op plaats vier, vijf en zes. Pim van Riet heeft 78 punten, Henk Thuis slechts drie punten minder (75) en Donald Molenaar volgt hen met 46 punten. Molenaar vormt in Assen een duo met Thuis, Pim van Riet gaat het weer solo doen. Na zijn succesvolle weekend in Spa met een eerste en tweede plaats, heeft hij de smaak te pakken. TV presentator Rob Kamphues completeert de Radical brigade.

Een aparte verschijning in het veld is de Ginetta Nissan LMP3 van de Luxemburgse combinatie Jean-Pierre Lequeux/Jerome Naveaux/Jean-Marc Ueberecken. Hun auto is gebouwd volgens het nieuwe FIA LMP3 reglement en zij debuteerden dit jaar in juni op Circuit Zolder. De auto is een fraaie verschijning, maar verkeert nog in een experimentele fase. Echte successen konden er nog niet mee worden geboekt, maar dat lijkt een kwestie van tijd.

Superlight 2-divisie

De Superlight 2-divisie lijkt koploper Filip Declercq (114pt) af te steven op het kampioenschap. In Spa maakte hij veel indruk door zelfs derde algemeen te worden met zijn groen-witte Norma M20F. Per definitie zijn de auto’s uit de divisie 2-categorie langzamer dan de divisie 1, dus dat geeft zijn derde plaats in de race alleen maar extra glans!

Hij wordt gevolgd door de dit jaar debuterende Paul Sieljes (89pt) met de gesloten Praga R1. Sieljes is een jong talent, die al vroeg gekozen heeft voor de endurance racerij. Hij is afkomstig uit de Formule Renault NEC Junior en de Formula Ford North Sea Series.

Op de derde plaats vinden we Heinz Kremer (79pt) met twee punten verschil gevolgd door Wim Jeuris (77pt). Deze twee heren gaan het elkaar dus nog lastig maken in Assen! Verder zullen we Carlo Kuijer en Nol Köhler met de tweede Praga R1 van BlueBerry Racing in de baan zien verschijnen. Hun vertrouwde Solution/Phantom SF12 uit de SuperGT-divisie hebben ze inmiddels te koop gezet. Vuurwerk kan er worden verwacht van Dick Freebird, die het met de Radical SR3 voor de tweede keer dit jaar gaat proberen. Na twee jaar afwezigheid debuteerde de ervaren coureur half juni in Zolder succesvol met een podiumplaats en hij zal het in Assen willen herhalen. Ko Koppejan heeft een pechvol seizoen achter de rug, maar wist de laatste race in Spa opeens een podiumplaats te bemachtigen. Gaat hij dit in Assen opnieuw doen? 

De Formido Finaleraces zijn een mooi familie evenement voor jong en oud! Tevens is het de laatste mogelijkheid om dit jaar de ‘Supercar Challenge powered by Pirelli’ aan het werk te zien. Daarnaast zijn er de Clio Cup Benelux en de Superkart Series en zijn er talloze activiteiten op de paddock waar jong en oud van kunnen genieten. Kinderen kunnen karten op een heuse kartbaan, er kan worden geracet met radiografisch bestuurbare auto’s en er zijn springkussens en clowns.

Naast het geluid van raceauto’s en karts, zal de volkszanger uit Drenthe Jannes een optreden verzorgen tijdens het pauzeprogramma. Zijn nummers kunt u het beste volgen vanaf de hoofdtribune of vanaf de startgrid. De familie activiteiten op de paddock en alle tribunes zijn gratis toegankelijk evenals het parkeren. Als u toegang wilt hebben tot de Race Paddock dient u een kaartje te kopen voor slechts tien euro per persoon. Kinderen tot 12 jaar hebben gratis toegang tot de Race Paddock, mits onder begeleiding van een volwassene. In de Race Paddock kunt u het circuit van dichtbij bekijken en fotograferen en alle rijders en teams zullen u graag te woord staan in geval van vragen. Als u zelf het gevoel van autocoureur wil hebben, kunt u de pitbox bezoeken die is ingericht met race simulatoren. Een geweldige dag vol racespektakel staat u te wachten als u komend weekend naar het TT circuit Assen gaat om de laatste keer in 2015 de ‘Supercar Challenge powered by Pirelli’ aan het werk te zien!

 

 Zaterdag 17 oktober 2015 10:00 tot 18:10 uur

10:00
10:45
11:10
11:35
12:15
13:15
14:00
15:00
15:35
16:40
17:25
18:10
Free Practice SC Divisions Superlights + Avenger Cup
Qualifying European Superkart Series
Qualifying Clio Cup Benelux
Qualifying SC Divisions Superlights + Avenger Cup
Race 1 Ooperon Cup - Zilhouette + PTC
Pauze
Race 1 SC Divisions Supersport & Sport
Qualifying European Superkart Series
Race 1 SC Divisions SuperGT & GTB
Race 1 Clio Cup Benelux
Race 1 SC Divisions Superlights + Avenger Cup
Race 1 European Superkarts Series
40 min
20 min
20 min
30 min
60 min
 
50 min
20 min
50 min
30 min
30 min
11 laps


Zondag 18 oktober 2015 10:30 tot 16:35 

10:00
10:35
11:50
12:35
13:45
14:50
16:05
Race 2 European Superkarts Series
Finale Race Ooperon Cup - Zilhouette + PTC
Finale Race Clio Cup Benelux
Finale Race SC Divisions Supersport & Sport
Gridwalk, live optreden Jannes + Groot Hart ronden*
Finale Race SC Divisions SuperGT & GTB
Finale Race SC Divisions Superlights + Avenger Cup