Supercar

Ferry Monster Autosport onderweg met Seat in 2015

11:14 19-02-2015

De gebroeders Ferry en Robin Monster en hun Seat, zijn al jarenlang een bekend en vertrouwd gezicht in de Supercar Challenge. In 2011 en 2013 werden ze kampioen in de Supersport klasse en in 2012 misten ze het kampioenschap met een punt verschil. Een stevige staat van dienst, die respect afdwingt. Ferry Monster is bovendien sinds 2009 actief als zelfstandig ondernemer met Ferry Monster Autosport. Zijn verwantschap met Seat is groot, maar hij verzorgt ook de technische begeleiding van andere merken. Voornamelijk op de circuits.


Ferry Monster: "Iedereen noemt mij in één adem met Seat. Dat vind ik ook niet zo vreemd. Ik race al zes jaren met Seat en mijn vroegere werkgever is Seat dealer Moreel uit ‘s-Gravendeel. Ik kan lezen en schrijven met Seat, zeker nu ik rechtstreeks communiceer met de fabriek. Toch heb ik bijvoorbeeld ook een Porsche 911 RSR GT2 in onderhoud en heb ik vorig jaar in de Supercar Challenge de Vicora technisch gerund. Dat was een boeiend en heel bijzonder project! Al jarenlang verzorgen wij de complete begeleiding van raceauto’s in de DNRT Endurance Series, voor verschillende merken, met bijbehorend succes. En ik had vorig jaar vijf Legends uit de Acceleration Serie onder mijn hoede. Dat zijn nog eens leuke race auto’s met een hoge fun factor.”

Ferry Monster: "Ik race al twaalf jaar. Ik heb mijn race licentie gehaald in de winter  van 2001-2002 bij de Rensportschool Zandvoort van Huub Vermeulen. Ik besloot deel te nemen aan de Seat Endurance Cup en dat ging gelijk goed. Ik heb hierin vier jaar gereden, waarvan het laatste jaar met Robin. We sloten dit af met het kampioenschap. Na de Seat Ibiza volgde de VW Golf in de VW Endurance Cup. Dat ging ook weer goed..., het eerste jaar tweede en het tweede jaar opnieuw kampioen! Dit gaf mij het vertrouwen in mijn rijcapaciteiten en deed mij besluiten om in de Dutch Supercar Challenge in te stappen. De rest is bekend. Samen met mijn broer Robin en met ons altijd  enthousiaste team,  prepareerden we een Seat Leon Super Copa. We verschenen aan de start met de frisse geel-oranje livery van onze sponsor Riwal. Jarenlang hebben we daarmee gereden en onze naam gevestigd, met als mooiste resultaten de twee kampioenschappen in de Supersport klasse in 2011 en 2013.  En onze tweede plaats in het kampioenschap in 2012 was er eentje uit het rijtje van 'hard-knokken-en-toch-net-niet', een beetje teleurstellend maar een enorme leerschool. Het bevestigde ons dat we bovendien op de juiste golflengte zitten. We hebben super leuke jaren gehad, we vormden een goed duo en we hadden fijne teamleden om ons heen. Robin en ik waren niet altijd de snelste maar wel de slimste. Daarom wordt je kampioen. Wij reden op 99,9% en niet op 101%, dat gaat een keer fout. Het is niet vaak gebeurd dat wij een fout hebben gemaakt. En anderen weten dat. Vanwege deze successen en de serieuze aanpak, denk ik dat wij nu het vertrouwen hebben gekregen van onze klanten. Tijdens een weekend op Spa kwamen twee coureurs uit met de Leon. Ze dachten dat de auto te langzaam was en dus stapte ik zelf in. Ik was meteen twee seconden sneller met dezelfde auto, dus zochten de twee coureurs het bij zichzelf. Nadat we gezamenlijk de data hadden bestudeerd, verbeterden ze direct hun rondetijden. Dat gaf hen vertrouwen, we zijn geen gokkers! Eind vorig jaar stapten Charlie Frijns en Rene Wijnen - toch ècht wel wat gewend - in onze Leon. Ze ervoeren wat het is om met een voorwielaandrijver te racen, nadat ze alleen achterwiel aandrijving gewend waren. Dat was ook weer een voorbeeld van serieus met elkaar bezig zijn. Zelf racen is het leukste wat er is, maar mijn toko is waar het om draait."

De relatie met Seat is onuitwisbaar. Na de race successen met de Ibiza en de Leon was het voor komend seizoen duidelijk dat de volgende stap gezet ging worden. Ferry Monster: "Al zeven jaar communiceren we met Seat Sport. Zij volgen ons voortdurend omdat we serieus autosport bedrijven met hun merk en ik ben diverse keren bij hun langs geweest in de fabriek in Spanje. Twee jaar geleden heb ik hen al gevraagd of er een vervolg kwam op de bestaande Leon. Ze bleven toen een beetje vaag, maar gaandeweg werd duidelijk dat de ontwikkeling van de Seat Leon Cup racer werd doorgezet. Daarom stond ik vooraan in de rij om deze auto aan te schaffen. Vanwege mijn goede contacten kon ik er twee kopen, die nu in Numansdorp in de werkplaats staan. Dennis de Borst en Martin de Kleijn gaan er eentje rijden. Wie er in de tweede  auto gaat rijden is nog onduidelijk, daar lopen verschillende gesprekken voor. Het grote voordeel van een toerwagen zoals Seat is dat alle onderdelen gewoon beschikbaar zijn. Ik gebruik alleen maar originele onderdelen, waardoor de kwaliteit voortdurend gegarandeerd is. Maar dat is nog niet genoeg, ik wil zelf weten waar het over gaat. Daarom gaan Robin en ik met onze nieuwe Leon deelnemen op 7 maart, aan de laatste race om de Winter Endurance Cup op Circuit Park Zandvoort. Tijdens de vier uurs race kunnen we alle gegevens verzamelen die nodig zijn om klaar te zijn voor een heel seizoen Supercar Challenge. Mijn droom is om in 2015 met een compleet Seat team aan de start te verschijnen in de Supercar Challenge.”