Drivers news

Febo Racing pakt leiding in het kampioenschap

11:12 05-10-2017

Nürburgring (Duitsland) – Febo Racing Team heeft goede zakengedaan in de Supercar Challenge. In een lastig weekend met de nodige tegenslagen hebben zij desondanks op zondag een podium behaald en hiermee de leiding in het Supersport kampioenschap overgenomen.

Als tweede in kampioenschap was het team van Febo Racing naar de Duitse Eifel afgereisd. Nog voor de kwalificatie kregen de heren de eerste tegenslag te verwerken, de schakelmodule van de versnellingsbak was defect. Nadat de onderdelen in het ochtendgloren vanuit Nederland waren aangekomen, wisten de monteurs van Ferry Monster Autosport de wagen op tijd voor de officiële tijdtraining klaar te hebben.

Het kwam met bakken uit de lucht, toen Dennis de Borst een tijd moest neerzetten, die de startplaats zou bepalen. In deze omstandigheden was het een opgave om de wagen in het juiste spoor te houden. Niet alleen was het zicht minimaal, maar de SEAT aqua planeerde behoorlijk op het drijfnatte circuit in de Duitse Eifel. “Ik moest echt vechten om de wagen op de baan te houden. In de slotminuten werd het wat droger en leek ik een nog snellere tijd te kunnen noteren, maar een spin van een andere deelnemer verhinderde dat. Hierdoor pakte ik de vierde starttijd,” liet Dennis na de kwalificatie weten.

Race 1, zaterdag 30 september

Voor de eerste race van het weekend was de regen nog steeds niet opgehouden en besloot de wedstrijdleiding het veld twee rondes achter de safetycar te laten rijden. Toen het veld werd losgelaten kwam Dennis de Borst als door een wesp gestoken uit de startblokken en pakte niet alleen de leiding in de klasse, maar wist zelfs de derde plek overall te bezetten! Op de gladde baan wist hij weg te lopen bij zijn concurrenten om de titel, alleen een soortgelijke SEAT Leon kon hem volgen. Dennis gaf de leiding over aan de andere SEAT, omdat hij geen enkel risico wilde lopen met het oog op de titel. Vanaf een tweede stek stuurde Dennis de wagen de pits in voor de verplichte stop.

De SEAT van Febo Racing moest vanwege de ‘succes seconden’ langer stilstaan in de pits en verloor daardoor een aantal posities. Martin de Kleijn nam deze laatste stint voor zijn rekening, in natte omstandigheden waar hij zich nooit zo lekker bij voelt. “In de regen heb ik het vertrouwen niet,” verklaarde Martin. “Wij hebben daarbij geen traction controle, terwijl een aantal concurrenten dat wel hebben.” Martin reed zijn stint voorzichtig, maar foutloos en leek naar een vierde plek te sturen. In de slotfase maakte hij een foutje, wat hem een positie kostte. Martin: “Balen van dat foutje. Gelukkig kon ik de wagen de baan weer op sturen en zo over de finish komen. Zo kwamen wij voor onze grootste concurrent om de titel over de meet en pakken toch waardevolle punten. Het hadden er helaas meer kunnen zijn.”

Race 2, zondag 1 oktober

Voor de tweede race op zondag waren de weergoden de rijders een stuk gunstiger gestemd en was het droog. De start van Dennis was voorzichtig en moest een spinnende BMW voor hem ontwijken.  Gelukkig wist hij de wagen ongeschonden de eerste ronde door te komen en daarna ging het mes tussen de tanden en de concurrentie moest eraan geloven. Iedere ronde beschouwde hij als een kwalificatierondje en plaatste een aantal goede en rake inhaalacties op de concurrenten. Dit leverede hem een sterke tweede stek op, nog voor de concurrenten om de titel. Vanaf een tweede stek gaf hij het stuur over aan Martin

 

De droge omstandigheden waren meer op het lijf van Martin geschreven dan de regen van zaterdag. Dit was direct te zien in zijn rondetijden. Hij kwam na de stops achter de grootste concurrent de baan op. Ook Martin reed voor wat hij waard was en hengelde zijn concurrent binnen. Met een sterke actie ging hij de BMW voorbij en nam de tweede stek over en gaf die niet meer uit handen. Hiermee deed het duo goede zaken en namen de leiding over in het kampioenschap. “Het is lekker mij te kunnen revancheren. Deze omstandigheden liggen mijn rijstijl veel beter. Wel heb ik alles moeten geven, de concurrentie heeft veel meer vermogen en iedere ronde moest ik voluit gaan om ze bij te houden en te kunnen inhalen. Erg lekker dat ik onze grootste concurrent in een direct gevecht voorbij heb kunnen gaan. Niet alleen pakten we hiermee een mooie podiumplek, maar we hebben nu tevens de leiding in het kampioenschap. Tijdens de Finaleraces op het TT-circuit van Assen gaan wij er alles aan doen om de titel te prolongeren,” reageerde Martin uitgelaten na een ijzersterke wedstrijd.