Drivers news

Eindelijk weer podium voor AT Motorsport

10:39 07-08-2015

Zoals al aangekondigd in het vorige verslag, stelde de Gamma Racing Day ook dit jaar niet teleur en werd wederom een recordaantal bezoekers verwelkomt. Een totaal van ruim 100.000 enthousiaste toeschouwers kwamen door de poorten op zaterdag en zondag! In de landelijke media was ook volop aandacht voor de aanwezigheid van Nederlands nieuwste F1 trots en hoop voor de toekomst Max Verstappen die een aantal geweldige demo's - inclusief donuts -weggaf. 


 
Training & kwalificatie

Maar niet alleen de organisatie van het evenement had daarmee een troef in handen, ook het team van AT Motorsport stond dit weekend in een veelbelovende formatie aan de startopstelling. Door afwezigheid van vaste rijder Leo Kurstjens werd professional Danny van Dongen - fabrieksrijder voor Praga en eigenaar van zijn eigen raceschool op Zandvoort - ingeschakeld om in de AT-R3 plaats te nemen. Door zijn enorme internationale race ervaring kon het team rekenen op de nodige informatie en feedback waarmee de bolide nog verder geoptimaliseerd zou kunnen worden.  

Door pech was dat echter slechts van korte duur. Tijdens de kwalificatie moest Van Dongen de auto al snel stil zetten vanwege een kapotte motor. Gezien het feit dat het nog een relatief nieuw project betreft, was de reservemotor nog net niet voorhanden en moest de strijd helaas gestaakt worden.

Ook bij Kim liep in de kwalificatie nog niet alles op rolletjes, want zij kon - door een last-minute defect - slechts de laatste paar minuten van de kwalificatie meepakken. De tijden die daar, met nauwelijks opgewarmde banden, uit voort kwamen waren wel bemoedigend voor de rest van het weekend. 

Races

Tijdens de zaterdagrace vertrok Kim vanaf de achterste gelederen. De start was goed en al direct werd een plaatsje gewonnen. Al in de eerste ronde werd zij echter hardhandig in de Strubben van de baan getikt, waardoor niet alleen meteen een halve ronde achterstand ontstond maar ook een auto die alles behalve recht meer reed aangezien het linkerachterwiel ineens aanzienlijk meer speling had dan voorheen. Ze wist de auto tot halverwege de race te brengen en tijdens de pitstop werd een fusee-kogel vervangen, wat uiteraard alleen nog maar meer vertraging opleverde. De auto was ook nadien nog alles behalve stabiel, hetgeen er uiteindelijk in resulteerde dat het einde van de race net niet afgemaakt kon worden. Wel was 75% van de totale raceafstand volbracht, waardoor Kim op een 7e plek geklasseerd werd.

Op zondag was het duidelijk een geval van 'nieuwe ronden, nieuwe kansen'. Kim was ditmaal wat voorzichtiger bij de start en koos er bewust voor wat afstand te bewaren om niet weer slachtoffer van het gedrang te worden. Ze hield haar voorgangers binnen haar gezichtsveld en met de pitstop wist zij er een aantal te passeren die langer dienden te stoppen vanwege resultaatseconden. Op de derde positie kwam Kim de baan weer op en met mooi constante tijden wist ze dit te handhaven tot aan het zwart met wit geblokt.           

P3 was het welverdiende eindresultaat; een prestatie waar het gehele team uiteraard heel blij mee is en wat ook zeker door de inzet en harde arbeid van iedereen bereikt is! Maar we blijven natuurlijk verder ontwikkelen en proberen te verbeteren. Met de volgende wedstrijd alweer op het vizier, werd tussen het opruimen door de data al bekeken en besproken hoe er nog net even wat meer tijd gewonnen kan worden.

Dus met ontzettend veel zin en vertrouwen gaan we, na wat wel een tweede zomerstop lijkt, halverwege september naar het geweldig mooie circuit Brands Hatch in Engeland. Wellicht voor de trouwe supporters van het team net even wat lastiger bereikbaar, maar zoals altijd zijn zij natuurlijk van harte welkom en anders ongetwijfeld op afstand aan het aanmoedigen.

AT Motorsport bedankt hierbij graag haar partners voor de samenwerking: 

Kurstjens, Lokhoff, Sabo, Fuchs Silkolene, Tjello Creations, Brusselers Technical Support en ProShift.