Supercar

Eerste race van het seizoen met kleinst denkbare winstmarge

00:00 15-04-2018

We zijn gestart met de eerste race van het seizoen. Bij de start was het al gelijk dringen geblazen wie er als eerste de bocht door kwam. Daar zagen we jammer genoeg al de eerste confrontatie van het seizoen. De Ligier LMP3 van Bakker/Pardo kwam in contact met de Porsche 991 GT3 Cup van de gebroeders Wauters. Waar de gebroeders Wauters de strijd moesten staken gezien de schade aan de auto, kon de Ligier LMP3 zijn weg na enkele minuten in de pitstraat vervolgen.

Voor het algemeen klassement zagen we Berry van Elk het veld leiden in zijn Mosler MT900R GT3 in de eerste 15 minuten. Hij wist met de start een goede lijn te vinden om de drukte in de eerste bocht te ontspringen. Enkele ronden later zag hij de snellere Ginetta G57 met de jarige Lequeux achter het stuur de koppositie overnemen. Deze wist de koppositie niet meer af te geven. Zij wisten de voorsprong uit te bouwen tot net geen 30 seconden. Die voorsprong bleek uiteindelijk niet genoeg te zijn. Wegens niet legitiem tanken kregen zijn zij een tijdstraf van 30 seconden waar de tweede plek een feit is. Met een zeer minimale voorsprong van 0.082 sec. pakte Leaney/Primrose de overall overwinning in hun Norma M230FC.

In de GT klasse zijn het John de Wilde en Roger Grouwels die vanaf begin af aan het gevecht uit maakte wie er met de eerste plaats van door zou gaan. Tot in de laatste ronde bleef het verschil binnen de seconde. Het was Grouwels die in de laatste ronde moest uitwijken voor een langzamere deelnemer, waar De Wilde kon profiteren en de overwinning pakte.

De Wilde: “Dit was een geweldige race!! Tot aan de laatste ronde binnen de seconde! Je weet dat Grouwels meer vermogen heeft met zijn sterkere motor, maar ik kon goed in zijn slipstream blijven. Het is jammer dat ik de race heb gewonnen vanwege het uitwijken van Roger voor een langzamere rijder. Had het graag tot de laatste bocht uitgevochten!”

In de Supersport zagen we vanaf het begin al een auto steving aan de leiding rijden. Tot aan de laatste 20 minuten hadden De Borst/Van Oord een goede voorsprong opgebouwd. Daar kwamen de gebroeders Van den Berg in hun nieuwe BMW steeds dichterbij door gemiddels een kleine seconde per ronde in te lopen. Echter was het gat net te groot om voor de eerste plaats te strijden. Op een respectievelijke 8 seconden werden zij tweede. De andere Leon Cupra TCR van Ferry Monster Autosport wist met Rene Steenmetz het podium compleet te maken.

In de sportklasse was het gevecht voor de pitstop window leuker om naar te kijken dan daarna. Het waren de auto’s van Voet/Van den Broeck, Nieman en Van der Voort/Van der Sloot die uitvochten wie de koppositie zou nemen. Echter na de pitstop leek Voet het gaspedaal nog harder in te kunnen trappen op hun thuiscircuit, waar hij uitliep naar een riante voorsprong tot aan de finish.

Voet/Van den Broek: “Het was wel te merken dat dit circuit ons goed ligt. We hebben hier in ons leven al vele malen gereden, waar we denken het voordeel te hebben hier.”

Nieman: “Het was zeker geen slechte race, maar de heren in de Peugeot gingen na de stop te hard om te blijven pushen. Heb m’n verstand gebruikt en de race voor plaats 2 uitgereden. Overigens hoefde de race ook niet veel langer te duren. Sandra kwam met de ronde een heel stuk dichterbij!”

Daarnaast zagen we nog een opmerkelijke opgave. Vader en zoon van Loon moest de BMW naast de baan parkeren. De koppeling van de aandrijfas klapte, dit sloeg de uitlaat kapot en een gat in bodem van de auto. Alsof dat nog niet genoeg was, zorgde dat er ook nog voor dat de brandblusser in de auto af ging. Dubbel pech voor de heren in de openingsrace van het seizoen.