Drivers news

Eerste pole position voor BS Racing tijdens New Race Festival

09:28 03-05-2016

Eindelijk was het zover! Het eerste raceweekend van het seizoen! En dat op het circuit waar we slechts een week voor de race voor het eerst getest hadden. Iedereen was er helemaal klaar voor en met een gezonde dosis spanning werd er wederom vertrokken richting het Belgische Zolder.

Op de donderdag voor de races werd er deelgenomen aan een extra testdag, die voor het team goed van pas kwam om de laatste instellingen te optimaliseren. De monteurs zijn nog volop aan het sleutelen geweest, maar het resultaat mocht er zijn. Het complete team hield een goed gevoel over aan deze nuttige testsessie.

Vrijdag was er een “rustdag” op het circuit. Rust in de vorm dat er niet met de auto’s de baan op gegaan mocht worden. Achter de schermen werd er bij het team uiteraard al volop gedacht aan de dag van morgen waarop er 2 testsessies, de kwalificatie en de eerste race op het programma stonden. Het moment waar alle maanden hard naartoe is gewerkt.

De zaterdagochtend al vroeg stond de eerste testsessie op de planborden. Om negen uur werden de auto’s losgelaten op de baan, waar zij driekwartier lang hun rondes kunnen rijden. Daarna hebben de monteurs ongeveer een uur om de auto weer gereed te maken voor de tweede testsessie die om 10.45 uur begint. Al met al wordt er tevreden teruggekeken op deze sessies. De auto loopt als een zonnetje, maar door de vrij oude banden waarmee wordt gereden, zijn de rondetijden nog niet zoals gehoopt. Toch ziet het er veelbelovend uit voor de kwalificatie, zeker omdat we weten dat er dan ook nieuwe banden onder de BMW zijn geplaatst!

Meteen na de testsessies zijn de monteurs alweer druk bezig met de auto, omdat de kwalificatie voor hun toch al geldt als de eerste echte krachtmeting van het seizoen. Vooraf wordt rekening gehouden met een plaats binnen de top vijf en toch wel gehoopt op een startpositie bij de eerste drie. Je ziet ondertussen de spanning toenemen op de gezichten van alle teamleden, want niemand weet natuurlijk wat het uiteindelijk zal worden.

Om even na half drie wordt er aan de kwalificatie begonnen. In de pitstraat kijkt iedereen gespannen naar de rondetijden. Er lijkt een vijf te verschijnen op het pitsbord, maar dat wordt nog niet meteen aan Peter getoond die op dat moment in de auto zit.

Slechts een ronde later maakt de vijf plaats voor een drie. Ook deze wordt nog niet naar buiten gehangen en dan ineens klinkt er een schreeuw uit de pitstraat. Een schreeuw van geluk! De drie kan vervangen worden door een één! Het is nog vroeg in de kwalificatie en niets is nog zeker, maar dit ziet er veelbelovend uit. Halverwege de kwalificatie neemt Marcel plaats achter het stuur om te kijken of de genoteerde tijd nog te verbeteren is of te evenaren i.v.m. de startpositie voor de tweede race en omdat natuurlijk nog niks zeker is. Na 25, toch wel zenuwslopende, minuten, loopt iedereen met een grote grijns terug naar de hospitality. Het team heeft zijn visite kaartje afgegeven en de eerste pole position is een feit!

Heel veel tijd om erbij stil te staan is er niet, maar dat iedereen in opperbeste stemming verkeerd moge duidelijk zijn. Nu maar hopen dat we dit resultaat kunnen vasthouden tijdens de race die slechts een kleine twee uur later zal beginnen. Ondertussen worden laatste putjes op de i gezet, o dit waar te kunnen maken. Vol vertrouwen en een flinke portie spanning gaat iedereen weer richting de baan.  Peter zal de race starten waarna Marcel na de verplichte pitstop de plaats in de auto  overneemt.

Schreurs komt goed weg bij de start en weet de eerste plaats te behouden. Achter hem volgt direct een treintje van drie andere auto’s met als grootste concurrent in de strijd Eric van den Munckhof. Na tien rondes neemt laatstgenoemde de eerste plek over, maar Peter volgt op slechts steenworp afstand. Het duurt dan ook niet lang voordat de eerste plek weer in handen is van het BS-Racing Team.

Na de pitstop keert Marcel als tweede terug in de strijd. De voorsprong op de nummer drie bedraagt op dat moment ruim 15 seconden dus alles ziet er veelbelovend uit. Zeker als Marcel na een aantal rondes een seconde per ronde in loopt op de nummer 1 van dat moment. De strijd lijkt nog niet te zijn gestreden. Totdat er een ronde later ineens een hoop witte rook rondom de auto verschijnt en Van de Maat de auto stop moet zetten aan het einde van het rechte stuk. Er blijkt een klep kapot te zijn gegaan wat helaas het einde van de race en tevens het raceweekend betekend.

Iedereen keert in mineur terug naar de hospitality, het had elk team op elk moment kunnen gebeuren, maar dat het op zo’n moment gebeurd is zuur. Dat houdt echter niet in dat ze het hoofd laten hangen, wat over een maand staan de volgende races op het programma in Oschersleben. Het team is erop gebrand om dan revanche te nemen want dat de progressie er is, dat moge na dit weekend toch wel duidelijk zijn!