Seizoen 2002

Een verdubbeling van de races

In de winter was veel aandacht besteed aan een betere kalender, leukere evenementen en waar mogelijk dubbele races, met één op zaterdag en één op zondag. Het resulteerde in meer variëteit en 12 races op 8 evenementen. Daarvan waren de deelname aan de Spa Belpro met het grote voorbeeld de BELCAR en de Rizla Racing Days op Assen de hoogtepunten.
 
BMW rijder Henk Albronda durfde het aan een nieuw magazine voor de Nederlandse autosport, getiteld “SUPERCARS” op te zetten. Helaas moest het initiatief na een 13-tal nummers gestaakt worden. Het leverde overigens wel schitterende fotoreportages op.
 
Na een droge start van het seizoen op Zandvoort mochten we als eerste klasse de nieuw aangelegde baan van Assen uitproberen. In de winter waren er wat bochten verlegd en er was een geheel nieuwe laag asfalt aangebracht. Er waren slechts twee problemen; het regende al een week lang pijpenstelen en er bleek een fout gemaakt te zijn met de afwerklaag, daardoor kwam het grind uit het asfalt los.  
 


Door de regen waren er naast de baan enorme modderpoelen ontstaan. De wagens die in de stromende regen van de baan afschoten gingen hierin bijna kopje onder. Het loskomende grind leidde er toe dat vrijwel alle ruiten aan diggelen gingen en er geen lak meer op de voorkant van de auto’s zat. Voor organisator Dick van Elk in zijn Lotus was er overigens wel een hoogtepunt; hij eindigde als tweede in de GT-klasse op het podium, naast Frans en Denny van Os.

 

Na de race op Assen zou er voor NOVA een leuk item gedraaid worden op Zandvoort,  minister president en fervent autosport liefhebber, Jan-Peter Balkenende in de raceauto van Alex Schoep. Het werd een leuk item met verrassende foto’s die helaas nooit gebruikt zouden worden door de moord op Pim Fortuyn een aantal dagen later.


Dit seizoen werden door televisieproducent Michael Pilarczyk korte impressies van de races gemaakt. Die voorzag hij met veel plezier zelf van commentaar voor het programma “Cars & Bikes”. Deze impressies zijn te vinden op onze video-website, samen met racevideo’s van 2002.   

 

Tijdens de races op Spa deed zich een zwaar ongeval voor. De uitgang van de pitstraat lag toen nog boven op Eau Rouge. De leider in de wedstrijd, Cor Euser in zijn Multi Color Marcos, kwam aan het einde van de pitstopperiode volgas met ca. 220km/u naar boven. En dat terwijl Carel Krieger in zijn Maseratie net de pitstraat uit reed. Euser raakte de Maseratie op het achterwiel en tolde ongeveer 50 meter door de lucht voordat hij op zijn kop neer kwam in het grind. Cor Euser kwam er af met wat schrammen maar van de Marcos was niet veel meer over. 
 


Tijdens dit evenement op Spa was Harry Vossen, een Nederlandse KNAF Sportcommissaris aanwezig. Een man met een formidabele kennis van de internationale autosport en de grootste autobibliotheek van Nederland. Hij schreef een evenementen rapport met een aantal aardige complimenten.  
 
De Rizla Racing Days in Assen waren het hoogtepunt van het jaar, bijna 50.000 bezoekers stonden op de banken voor de Dutch Supercar Challenge, die een schitterende show weggaf. In de sport- en supersportdivisie waren er twee rijders die met de rest van het veld de vloer aanveegden. In de supersnelle BMW Compact veroverde Arjan Vels al in Zolder het kampioenschap. Na 7 van de 9 wedstrijden te hebben gewonnen, pakte hij ook hier de winst en werd bovendien aan het einde zeer verdiend uitgeroepen tot overall kampioen. In de supersportdivisie was het Rudolf van Soelen in een BMW M3 die de strijd al vroeg wist te beslissen. 
 


In de GT-divisie ging de strijd lange tijd gelijk op tussen de equipe Pieter van Soelen /Cor Euser en Herman Buurman. Uiteindelijk viel Herman Buurman in de laatste wedstrijd uit en verspeelde daardoor de winst.
 
In de Marcos divisie werd Peter van der Kolk kampioen na een lange en felle strijd gedurende het gehele seizoen met Hans de Groot waar ook op de kleine lettertjes in de KNAF reglementen werd gelet.