Supercar

Dennis de Borst en Martin de Kleijn trekken ten strijde met een Seat Leon Cup Racer

10:14 25-01-2015

Na veertien jaar intensieve autosport met diverse types Renault Clio gaat Dennis de Borst de bakens drastisch verzetten. Samen met zijn vaste racepartner Martin de Kleijn zal de inwoner van Oostknollendam de strijd gaan aanbinden in SuperSport klasse van de Supercar Challenge. En dat niet met een Renault Clio maar met een nieuw model, een Seat Leon Cup Racer. Met aan boord een krachtige 2 liter turbomotor.

Dennis de Borst en Martin de Kleijn hebben genoten van al die jaren racen met een Renault Clio. Het begon allemaal in de sterkst bezette raceklasse van ons land, de Renault Clio Cup, waarin zij meer dan tien jaar even trouwe als enthousiaste deelnemers waren. Daarnaast namen ze ook deel aan de Duitse- en de Europese Clio Cup. Vervolgens stapte De Borst over naar de Supercar Challenge, waarin hij met Martin de Kleijn een speciaal geprepareerde Endurance Clio deelde, waarmee zij afgelopen jaar de titel in de Sport-divisie pakten. “Mijn eerste autosporttitel, waar ik best trots op ben,” zo blikt De Borst terug. “Toch was niet alles koek en ei want die Clio was motorisch flink opgewaardeerd waardoor de  betrouwbaarheid best kritisch was geworden. Niet verwonderlijk als je met die atmosferische motor bijna 8.000 toeren draait. Voor dit jaar zocht ik daarom iets anders en dat is een nieuw model Seat Leon Cup Racer geworden, waarmee wij het eerste team in Nederland zijn die deze auto heeft weten te bemachtigen.

Seat Sport is vorig jaar daarmee een Europese Cup begonnen, waarin met 330 PK sterke turbomotoren wordt geracet. Het is technisch gezien een echt hoogstandje want deze auto is volledig volgens het nieuwe, internationale FIA TC3 reglement gebouwd. Voor ons doel, meestrijden in de SuperSport klasse, vormt die auto een hele goede basis om de lat zelfs nog iets hoger te leggen.” De Zaankanter doelt daarmee op de verbeteringen die zijn tuner, Ferry Monster Autosport, nog aan de Seat Leon zal doorvoeren. Het eindresultaat moet een uitermate competitieve auto binnen de SuperSport klasse worden.  Met veel vermogen, dankzij de tweeliter motor met turbolading, die met aanzienlijk minder toeren toch veel meer vermogen levert dan de Renault Clio. En daardoor ook minder kritisch is.

De Borst en De Klein zullen in de Supercar Challenge de strijd gaan aanbinden met de SuperSport-concurrentie, die voornamelijk uit Lotussen, BMW’s, Ginetta’s en Sakers bestaat. “Het zal voor ons een uitdagende overstap worden, met bijna tweemaal zoveel vermogen. Maar de techniek van deze Seat Leon Cup Racer is zo high-tech dat het er daardoor misschien ook wel makkelijker op wordt. Maar ik heb er nog geen meter mee gereden dus ik laat me graag verrassen.” In het weekend van 7 maart kan Dennis de Borst zijn eerste echte race indrukken opdoen want dan start hij op het circuit van Zandvoort tijdens de Final 4, de 4-uurs finalerace van het Winter Endurance Championship. Met als gelegenheidspartner Pim van Riet, een voormalig Renault Clio Cup kampioen. En met Pasen gaat dan de Supercar Challenge van start.