Supercar

De vrijdag kwalificatie: het was net de loterij!

01:16 20-06-2015

De Syntix Superprix begon onder een grijs en af en toe regenachtig wolkendek. Dit had zijn impact op de vrijdagtraining, want het verloop van beide kwalificatie sessies werd zwaar beïnvloed door de weersomstandigheden. Bij de Sport en Supersport ging het al na twee ronden regenen en dook iedereen de pits in, bij de GT-Divisies ging zelfs na twee ronden de rode vlag uit vanwege olie op de baan. Degenen die hun tijd hadden gezet voor de regen of rode vlag, hadden het voordeel; de anderen moesten het allemaal maar afwachten. Iedereen was het er over eens: het was net een loterij!

De snelste tijd in de Supersport en Sport-divisie werd gereden door Eric van den Munckhof met de BMW Z4. Hij realiseerde een rondetijd van 1:40.556 en bewees opnieuw dat het dit seizoen erg goed gaat.

Ook het jonge talent Huub Delnoij was tevreden over de gang van zaken. Het waren voor hem de eerste ronden op een nat Zolder, dus weer een beetje bijgeleerd. Team eigenaar Cor Euser: “Huub realiseerde de tweede tijd met de Lotus Exige 250 Cup toen het nog droog was. Daarna ging het regenen en konden we vanmiddag een snellere tijd zetten verder wel vergeten. Hij heeft zich met de Lotus in ieder geval geprofileerd met een tijd van 1:41, direct achter de BMW Z4!”

Marth de Graaf was vooraf een beetje sceptisch: “De versnellingsbak wordt te warm, we missen een beetje topsnelheid, maar de balans van de auto is goed. We gaan zo meteen de achterspoiler eraf halen, om te kijken hoeveel minder weerstand de auto dan heeft en of dat het voordeel oplevert.“ Het resulteerde niet onverdienstelijk in een achtste, snelste trainingstijd van de BMW 132 GTR.

Voor de Seat Sport Leon Cup Racer van Ferry Monster Autosport was het de eerste keer dat er op een natte baan werd gereden. Dit werd met twee handen aangegrepen, de equipe Dennis Houweling en Priscilla Speelman probeerde zo veel mogelijk rondjes te maken om ervaring op te doen. Ferry Monster: “Jammer dat de Peugeot er in de tweede ronde in eerste linkse vanaf ging, anders hadden we nog verder kunnen komen. Onze banden waren helaas nog niet op temperatuur.”

Een nieuw gezicht op vrijdag in de Supercar Challenge was Christiaan Frankenhout. Zijn deelname was in Spa al aangekondigd door Rob Nieman. De GT coryfee stapte in bij Frank Bedorf, om de Renault Clio 2.0 16v RS-EVO aan de tand te voelen. Frankenhout: “Ons doel is het rijden van de 24 Uren van Zolder, eind augustus. Daarom beschouwen we dit weekend als een testweekend en we zullen ook op een doordeweekse dag nog in Zolder terugkomen om te testen. Het is de eerste keer dat Spirit Racing aan een 24 uurs race deelneemt en daarbij gaat het om de details. Een etmaal lang racen is iets anders dan een sprintrace. Na mijn deelnames aan dergelijke 24 uurs races wil ik al mijn ervaring met het team delen, zodat hun kans op succes toeneemt.” En de sympathieke Frankenhout vervolgt: “Het maakt eigenlijk niets uit of je met een dikke Porsche of Mercedes rijdt of met deze Clio. Het gaat er om dat je als team alles onder de knie hebt, dan kun je in een lange afstand wedstrijd een goed resultaat behalen!”

Koen Bogaerts vormt dit weekend weer een combinatie met Pieter van Soelen. Echt blij waren de twee heren niet ondanks dat ze met 1:41.515 de derde snelste tijd realiseerden in de Supersport-divisie. Koen Bogaerts: ”We hadden zeker een rondje van 1:38 kunnen draaien, maar dat werd vanwege de nattigheid onmogelijk. Bovendien kwam al snel na aanvang van de kwalificatie de gele vlag naar boven, dus konden we niets meer uitrichten. Jammer dat we hierdoor twee punten mislopen.”

De Lotussen gingen goed. Met een vierde plaats op de grid met een tijd van 1:41.626 was ook Jan van der Kooi dik tevreden: “Twee Lotussen bij de eerste vier, wat wil je nog meer! Ik was in het begin vooral bezig om de remblokken in te remmen en vind dat het vanwege de plotselinge regen een beetje een loterij werd. Toch P4 voor ons!” Teamgenoot Luuk van Loon vulde later aan: “Het was de eerste keer voor mij in de regen, maar alles ging goed. Eerst een tweede tijd en in de kwalificatie een vierde. De eerste dag is OK!”

Carlijn Bergsma was iets minder blij met haar Lotus: “De auto voelde anders aan dan voorheen en de motor loopt niet helemaal goed. Dit weekend hebben we race zeven en acht en we zijn dit seizoen nu twee keer gefinished. Toch ben ik er van overtuigd dat we dit jaar nog een keer op het podium komen!”

Na de Superspot en Sport-divisie was het de beurt aan de GT’s. Dat werd ook een turbulente kwalificatie, waarbij in de tweede ronde zelfs de rode vlag gehanteerd werd. Hoofdrolspelers waren de twee Porsches van Lammertink Racing. Aad Bosman: “Ik gleed gewoon van de baan af toen het begon te regenen. Bij de ziekenhuis-bocht reed ik zo’n 190 km/h en ging er vol het grind in. Een beetje te enthousiast allemaal.”

Daarmee was de ellende nog niet afgelopen voor de Lammertink Porsches, want Dirk Schulz kwam er ook aan. Schulz: “Ik zag Bosman het grind in gaan en ging naar links, verloor de auto en ging vol de muur in. Een beetje pech was dat slechts een meter verder de bandenstapel begon en ik toch nog net in de muur terecht kwam. Het was een behoorlijke klap, het Hans-systeem heeft mij voor narigheid behoed en gelukkig was daarom nader medisch onderzoek niet nodig.” In ieder geval een berg werk voor de Lammertink crew om de geel-blauwe Topper-Porsche weer te repareren, want de voorzijde was behoorlijk gehavend. Aad Bosman kon zijn weg gewoon vervolgen en kwalificeerde zich met 1:50.118 toch nog als zevende in de GTB-divisie.

De narigheid bleef Porsche niet bespaard, want de fraaie 991 van Verhelst/Verheyen had te kampen met een kapotte aandrijfas. De auto van GHK Racing (Speedlover) bleef daarom in de pits, maar zal zaterdag wel starten vanaf een vierde plek in de GTB-divisie. Tijdens de vrije training in de ochtend was de Porsche overigens wel snel, dus dat geeft vertrouwen voor het weekend.

De grindbak leek een onweerstaanbare aantrekkingskracht te hebben. Ook Pol Stoffel ging flink naast de baan met de Volvo S60 V8. Hij wist gelukkig naar de pits te komen, waar de mannen van Day-V-Tec hun handen vol hadden aan het leeg scheppen van de Volvo. Stoffel staat als dertiende en laatste op de startgrid, maar wist zich in ieder geval te kwalificeren.

Collega Volvo-rijder Henry Zumbrink had reden tot lachen: “Het leek vanmiddag net een loterij, zo verraderlijk glad was de baan op sommige stukken. De snelheid zit erin en de auto voelt goed, de rest is aftasten tijdens de race. Ik ben met mijn derde plaats met 1:31.462 dik tevreden. Laat het weekend maar komen…”

Roger Grouwels rijdt het Zolder-weekend alleen. Hierdoor kan hij veel kilometers maken, om de Viper nog verder te leren kennen. De natte omstandigheden waren relatief nieuw. Grouwels: “ Vandaag vochten we voor pole, maar de tweede plek hebben we uiteindelijk te pakken. We hebben veel aan de afstellingen van de schokbrekers gedaan. We moeten veel testen, want we zijn de enige Viper in Europa. We kunnen terugvallen op de kennis van leverancier Riley, maar sinds Pasen vorig jaar hebben we veel baanbrekend werk verricht voor de fabriek. We zijn onze eigen weg ingeslagen en hebben een goede auto kunnen ontwikkelen. Hij trekt ook veel rijders aan, want we hebben heel wat aanvragen van coureurs om bij ons te komen rijden. Het is tenslotte Amerikaanse kwaliteit!”

Ferdinand Kool was ook tevreden over het verloop van de kwalificatie: “We hebben de pole voor de GTB-divisie en een vijfde plaats algemeen met een tijd van 1:36.687. Ik vond het wel spannend met dit wisselvallige weer. Achterin was het glad, maar dat hinderde Milan niet. Het laatste rondje ging erg goed en daarin scoorden we onze pole!”

Uiteindelijk werd de vrijdag GT-kwalificatie een Corvette aangelegenheid. Dontje/Kool waren de snelste in de GTB-divisie, maar ook de aanvoerder in het kampioenschap profileerde zich weer. Er werd weer serieus gewerkt bij Shipex Srt Racing en in de laatste ronden van de kwalificatie schoot de Corvette ZR1 GT1 van Vandierendonck/Van Hooydonk onder tijd door van de Viper. Met een rondje van 1:30.732 wist het Belgische duo de pole position te veroveren bij de Super GT’s. ‘American Day, Corvette Day’ was het tijdens de kwalificatie van de Syntix Superprix!