Supercar

De aanhouders winnen, een overwinning voor Ruud Olij en het duo Carlijn Bergsma/Pieter de Jong!

19:32 02-08-2015

Na het enorme geweld van de formule 1 auto’s uit de BOSS GP-serie, waren de Supersport en Sport-divisie aan de beurt. De zonovergoten en druk bezochte GAMMA Racing Day vormde een mooi podium voor de winnaars. Ruud Olij reed na een pech vol seizoen met zijn BMW E92 M3 naar de overwinning in de Supersport-divisie. Bij Sport-klasse was er ook een welverdiende winnaar: Carlijn Bergsma en Pieter de Jong reden hun Lotus Exige glorieus naar de overwinning op hun thuiscircuit! Bovendien kon ook Kim Troeijen eindelijk het podium beklimmen, een derde plaats in de Sport-divisie viel haar ten deel.

Joey van Beek startte zijn race vanuit de pitstraat en was daarmee de eerste deelnemer die van zich liet spreken. De start verliep verder vlekkeloos, alleen Ronald van Loon ging even erg wijd door Strubben. Marcel van de Maat werd van achteren geraakt in de Geert Timmer-chicane. Dat kostte hem een aantal plaatsen.

Het publiek kon genieten van een spannende race, waar overal in het deelnemersveld iets gebeurde. Mark van der Aa (BMW M3 E90 WTCC) nam bij de start de leiding, maar werd in de vierde ronde voorbij gestoken door een aandringende Lotus Exige van Jan van der Kooi. Ook Michael Verhagen (BMW E46 GTR) reed zich weer naar voren, ten koste van Marth de Graaf (BMW 132 GTR). Een spannend JR Motorsport-onderonsje! Dan reed er ook nog een treintje uit de Sport-divisie achter elkaar aan. Stan van Oord (Renault Clio), Carlijn Bergsma (Lotus Exige) en Chris Voet (Peugeot RCZ) zaten elkaar behoorlijk in de haren. Uiteindelijk spinde Chris Voet in de Ruskenhoek en verloor hij daarmee zijn uitzicht op een goede klassering.

Eric van den Munckhof (BMW Z4 Coupé) leek het juiste ritme gevonden te hebben, maar moest na verloop van tijd eerst Michael Verhagen en daarna Marth de Graaf toch voorbij laten. Ruud Olij ging als vergif en was halverwege de race de snelste man op de baan, met een tijd van 1:49.756. In de zesde ronde passeerde hij Philippe Bonneel, de racewinnaar van zaterdag. Ruud Olij na afloop: “We hebben dit jaar veel pech gehad, maar vandaag ging alles super! Gisteren lag ik al even aan kop, dus ik had bij voorbaat een goed gevoel over mijn kansen. Het was een vlekkeloze race!”

Lotus had een goede dag. Jan van der Kooi reed lange tijd op de tweede plaats, maar collega Luuk van Loon moest in de eindfase toch nog Dennis de Groot voorbij laten. In ieder geval een verdiende podiumplaats voor de Exige van Van Loon/Van der Kooi.

Er waren ook wat kleine incidenten. Wiebe Wytzes werd slachtoffer van zijn eigen actie met een andere Clio en verloor zijn rechter voorwiel. Jammer voor de Friese Belg, die de dag ervoor nog op het podium stond. De Peugeot RCZ van Voet/Van den Broeck spinde opnieuw, omdat hij een rondtollende Renault Clio van Rob Nieman ontweek. Het betekende einde race voor de Peugeot. De Clio van Rutgers/Poland sneed ‘en passant’ nog even de chicane af, het publiek genoot er allemaal van. De Sport-divisie zorgde daarmee voor een hoop actie, waardoor de einduitslag ook verrassend werd.

Carlijn Bergsma en Pieter de Jong konden eindelijk de overwinning in de Sport-divisie naar zich toe trekken. Ze reden een hele sterke race op het thuiscircuit van De Jong. Carlijn Bergsma werkte zich naar de eerste plaats en na de rijderswissel maakte Pieter de Jong de klus zorgvuldig af. Tot op heden verliep hun seizoen een beetje ongelukkig, vanwege domme pech. De overwinning was daarom een kroon op het vele werk, dat dit jaar al door het duo is verzet.

Stan van Oord werd na zijn overwinning van zaterdag,op zondag tweede in de Sport-divisie en dertiende algemeen. Geen slecht weekend voor de Renault Clio-rijder!

Het Sport-podium was een uitgesproken aangelegenheid van de vrouwen. Kim Troeijen werd derde, ook voor haar welverdiend nadat zij tot op heden ook veel pech kende. Met de twee GAMMA-modellen en Carlijn Bergsma en Kim Troeijen op het podium, waren de dames deze keer duidelijk in de meerderheid! Girl Power!

Na de pit window bleef de volgorde gehandhaafd. Olij aan kop, gevolgd door Bas Schouten (BMW M3 E92), Dennis de Groot (BMW 132 GTR), Luuk van Loon (Lotus Exige), Michael Verhagen (BMW E46 GTR) en de sterk rijdende Daan Meijer (BMW E46 GTR Coupe). Achter de BMW ’s reed ook Rik van Beek weer een hele constante race, met zijn Saker. Bas Schouten moest in de eindfase Luuk van Loon nog voor laten gaan, waardoor het podium was voor Ruud Olij, De Groot/De Graaf en Van Loon/Van der Kooi. Ronald van Loon spinde verdween van het toneel omdat hij spinde in Strubben en hij moest worden weggesleept. Ook Van de Maat/Schreurs verdwenen roemloos van het toneel.

De Supersport-Sport race op zondag tijdens de GAMMA Racing Day 2015, zal de geschiedenis ingaan als de race van de underdog. Leuk voor het publiek, met winnaars en podiumplaatsen voor coureurs die in 2015 nog niet veel succes kenden maar wel de potentie hebben. Bovendien was het de dag van de Girl Power in de Supercar Challenge! 87.500 bezoekers waren getuige van een geweldig evenement, met naast de ‘Supercar Challenge powered by Pirelli’ een machtig mooie demo van Max Verstappen in zijn Toro Rosso en nog veel meer Formule 1-geweld in de vorm van de BOSS GP. We kijken al weer uit naar de volgende uitgave van de GAMMA Racing Day!

Uitslag Race 2 van de Supersport en Sport-divisie op zondag 2 augustus tijdens de GAMMA Racing Day:

http://www.raceresults.nu/uitslagen//2015/TT-Circuit%20Assen%20-%20Auto%27s/Gamma%20Racing%20Day%27s%202015/Supercar%20Challenge%20-%20Race%202%20Group%202.pdf