Supercar

David en Gary Hauser pakken overwinning bij finish onder full course yellow

16:20 05-08-2017

Tijdens de Gamma Racing Day in Assen staat halverwege de middag de eerste race van de GT & Prototype Challenge op het programma. Op een droge baan zien we de LMP3 bolide van David en Gary Hauser op de pole position staan met naast hem de geel/groene LMP3 bolide van Jakub Smiechowski en Christopher Dreyspring. De derde LMP3 bolide van Peter en Stéphane Kox start vanaf de derde positie en naast hen staat de Praga R1T van Tim Gray en Alistair Boulton, welke het snelst waren in de CN divisie voor Bob Herber.

Daan Meijer pakte de pole position in de SuperGT divisie en zou mogen starten vanaf de zesde positie. Helaas is de benzinesensor van zijn prachtige Mercedes SLS kapot en kan hij niet van start gaan. Op de vierde startij zien we de Radical SR8 van Alain Berg en Henk Thuis en dan de Mosler MT900R van Berry van Elk. Rob Kamphues en Leon Rijnbeek in de Wolf GB08 starten van de vijfde rij samen met Wim Jeuris en daarachter zien we nog de bolides van Fiona James, Hans Hjelm en Dick van Elk die gisteren niet kon deelnemen aan de kwalificatie en daarom nu vanaf de laatste positie de race mag gaan aanvangen.

Wanneer de heren en dames coureurs na de opwarmronde het rechte stuk opdraaien en de lichten uitgaan, zien we dat dat David Hauser een prima start heeft en de leiding behoudt voor Jakub Smiechowski. Daarachter heeft Henk Thuis een geweldige start en weet de derde positie in te nemen voor de LMP3 bolide van Stéphane Kox, Bob Herber en Alistair Boulton.

Achteraan in het veld weet Dick van Elk collega Praga rijdster Fiona James in de eerste ronde voorbij te steken en de Porsche van Hans Hjelm spint niet veel later en moet dan ook helemaal achteraan weer aansluiten.

Vooraan het veld ontstaat direct een mooi gevecht tussen de twee LMP3 bolides van David Hauser en Jakub Smiechowski. Smiechowski jaagt Hauser helemaal op en rijdt direct op zijn bumper. Daarachter is het nog altijd Henk Thuis op de derde positie in de Radical SR8.

Berry van Elk had enkele plekken verloren bij de start en komt nu weer naar langzaam naar voren. Rob Kamphues was het eerste slachteroffer van de Mosler en daarop volgende Alistair Boulton die voorbij werd gestoken. Dick van Elk komt dichterbij aan Wim Jeuris die de eerste positie in de Radical divisie nog in handen heeft.

In de achtste ronde vind Smiechowski een gaatje en valt direct aan bij Hauser en neemt hiermee de leiding in de race over. De rollen zijn nu omgedraaid en nu moet David Hauser in de aanval bij zijn concurrent.

Rob Kamphues heeft de Praga R1T van Boulton weten in te halen en gaat opnieuw op jacht naar de Mosler van Berry van Elk die hij een paar ronden daarvoor niet achter hem heeft kunnen houden. De Mosler is niet ver weg kunnen rijden en hij maakt het de twee bolides achter hem niet heel lastig om hem weer voorbij te steken. Er lijkt een technisch probleem te zijn en hij moet even van zijn gas.

Een spin van Dick van Elk met de Praga R1 en hij komt vast te zitten in de grindbak en moet geholpen worden door de marshalls om zijn weg weer te kunnen vervolgen. Wim Jeuris lijkt ook een probleem te hebben gekend, als we op de schermen de naam van Fiona James als leider in de divisie zien met een voorsprong van een tiental seconden.

Rob Kamphues en Alistair Boulton zijn leuk in gevecht met elkaar en in de eerste bochtencombinatie na het rechte stuk probeert Boulton Kamphues te verrassen en binnendoor te steken. Hij redt het echter niet en om een contact te vermijden spint hij en komt hij kortstondig dwars stil te staan op de baan. De overige bolides kunnen er omheen rijden en hij kan zijn weg na een paar seconden wel weer vervolgen. De aansluiting om een positie naar voren op te schuiven is hij kwijt.

Stéphane Kox duikt als eerste direct de pitstraat in wanneer het mogelijk is om het stuur over te geven aan haar vader Peter Kox. Hij mag nu de LMP3 bolide de sporen geven en het de concurrentie moeilijk gaan maken. Vooraan is het nog altijd Smiechowski die zijn bolide net voor Hauser weet te houden en we zullen zien of de tweede rijders van deze heren de sportieve strijd voor weten te zetten.

Leon Rijnbeek heeft het stuur overgenomen van Rob Kamphues maar verslikt zich even, spint en komt vast te staan in de grindbak, ook hij wordt weer op weg geholpen door de marshalls maar verliest zijn tweede positie in de CN divisie.

Na de pitstops zien we dat de bolide van Gary Hauser de leiding heeft overgenomen van de Euro Interpol Competition LMP3 wagen, met nu Oliver Dreyspring achter het stuur. Deze laatste is per ronde wel wat sneller dan Gary Hauser en weet een enkele ronde later weer in te halen en de leiding over te nemen. De snelste man op de baan is nu Peter Kox op de derde positie, maar hij heeft nog wat achterstand in te halen in de laatste 20 minuten van de race.

Bob Herber heeft de leiding in de CN divisie stevig in handen als is Tim Gray, die nu de Praga R1T bestuurt de snelheid opgevoerd en zal dichterbij komen. Berry van Elk rijdt daarachter op de zesde positie algemeen en op de eerste positie in de SuperGT divisie voor de twee Praga’s van Fiona James en Dick van Elk. Wim Jeuris heeft technische problemen met zijn Radical en moet regelmatig de pitstraat opzoeken om te kijken of ze het probleem kunnen vinden.

Ook problemen voor de Radical SR8 van Alain Berg en Henk Thuis heeft problemen en zij hebben enkele minuten in de pitstraat gestaan voor een reparatie, maar zij kunnen de race wel weer vervolgen al is het met enkele ronden achterstand. Een aantal ronden later zien we dat Berry van Elk zijn race moet staken als hij zijn Mosler parkeert in de pitstraat.

Met nog tien minuten op de klok zien we nog altijd Oliver Dreyspring die aan de leiding ligt van de race met daarachter Gary Hauser en Peter Kox. Bob Herber ligt op de vierde plek algemeen en eerste in de CN divisie, voor Tim Gray in de Praga R1T.

 

Dan is ineens de race voorbij voor Oliver Dreyspring als zijn motor ploft op het rechte stuk. Een enorme witte rookwolk achter de LMP3 bolide betekent einde race en een verloren bijna zekere overwinning in de eerste race. Een full course yellow volgt en door het bestrijden van het oliespoor en het veilig stellen van de wagen van Dreyspring wordt de race niet meer herstart.

De winst in de eerste race van het weekend gaat dan ook naar David en Gary Hauser en de tweede plek is voor Peter en Stéphane Kox. Bob Herber pakt de winst in de CN divisie voor Tim Gray en Alistair Boulton en het duo Rob Kamphues en Leon Rijnbeek die wel nog wat plekken hebben gewonnen.

Fiona James zien we op de hoogste trede van het podium van de Radical divisie terug. Zij pakt haar eerste overwinning voor Dick van Elk en Wim Jeuris. Hans Hjelm wint de SuperGT divisie.

De tweede race van het weekend staat op het programma op de late zondagmiddag. Om 16.28 uur zullen de lichten dan doven voor hun tweede kans om punten te pakken voor het kampioenschap.