Supercar

Spanning tot de laatste meters in de Supersport 1 divisie!

13:34 21-05-2018

Net als in de eerste race zien we een zeer sterke start van Bas Schouten! In de eerste ronde weet hij al een gat te slaan van meer dan 2 seconden. Gevolgd door zijn teamgenoot Willem Meijer en een tiental Porsche GT3’s. In de tweede ronde komen er al gelijk 2 auto’s de pitstraat binnen. Ruud Olij met de BMW die zijn weg meteen vervolgd, maar ook zien we daar Daan Meijer die problemen met zijn auto lijkt te hebben. In de Sport divisie is er in het gevecht voor plaats drie. Door een tik tussen Bart Drost in de Clio en Chris Voet in de Peugeot RCZ staat vervolgens Bart drost achterste voren in de Tarzanbocht en verliest tijd, waar het de Peugeot van Voet is die schade oploopt aan het linker voorscherm. Zij zijn dan ook verplicht om de pitstraat in te gaan om deze schade te verhelpen.

Vervolgens zijn er problemen voor Bas Schouten! Op lage snelheid zien we de BMW M4 Silhouette de pitstraat inrijden en de rijder uitstappen. Wegens mechanische problemen kunnen zij helaas de race hierdoor niet hervatten.

Dan opeeens een rokende Lotus van Roelant de Waard die langzaam tot stilstand komt en waardoor de safety car wordt ingezet. Naast de rokende Lotus is er de Porsche van Koen Wauters die eveneens met problemen de auto langs de baan stil heeft gezet. Waar de safety car ideaal voor is, is het oplossen van problemen in de pitstraat. Daar zien we de Peugeot RCZ gemaakt worden na de eerdere tik met Bart Drost. Ook de Clio van Rob Nieman komt langzaam de pitstraat binnen, maar kan zijn weg daarna weer vervolgen. De olie is opgeruimd en het grind is weggeveegd, de safety car laat het veld weer los. Daar is het Willem Meijer en Henry Zumbrink die goed weg zijn. Daarachter zien we een aantal tikken die uitgedeeld worden tussen de auto’s van Delencre (Peugeot 308), De Leeuw (BMW E46 M3) en de BMW 1 serie GTR van Koelewijn. De BMW van De Leeuw is dusdanig geraakt dat het bodywork tegen de band aankomt wat een enorme rookwolk geeft en hij is gedwongen de pitstraat in te komen om een klapband te voorkomen. Een aantal bochten later is het wéér Delencre die nu met Koelewijn in contact komt en is het Koelewijn die spint en tijd verliest.

De pitlane gaat open voor de GT’s. Meteen komen er veel auto’s binnen waar het gevecht voor P1 tussen Willem Meijer en Zumbrink door gaat. Een ronde later komen de twee leiders in de wedstrijd tegelijk binnen. Grouwels, die het stuur overneemt van Zumbrink, heeft het voordeel dat de auto van Verhagen, die het stuur over genomen heeft van Willem Meijer, 25 seconden langer stil moet staan. 

Met een kwartier op de klok is het Jos Jansen die in de Tarzanbocht buiten de baan komt. Gellukiig kan hij de auto terug op de baan krijgen, maar verliest zijn 2e plaats aan de sterk rijdende Ceyisakar. Op de hielen gevolgd door Verhagen die een sterke comeback aan het maken is. John de Wilde, die een mooie voorsprong opgebouwd heeft van 15 seconden, neemt geen enkel risico om deze overwinning weg te geven.

Patrick de Vreede heeft  dan zijn auto met problemen stil moeten zetten langs de kant. Een virtual safety car zorgt hiervoor dat de marshalls de auto veilig weg kunnen slepen. Tijdens de VSC is het de leider van de Sport divisie die de pitstraat binnenkomt waar het op lijkt dat ze technische problemen hebben. Zij kunnen hun weg wel weervervolgen maar moeten even later de auto toch langs de kant stil zetten. Daar was het Dijkhuis die Koelewijn nipt voor kon blijven en pakte de overwinning voor een volgepakte tribune. Delencre die een sterk weekend rijdt, vulde het podium aan met een derde plaats.

De strijd voor plaats 2 in de GT divisie is met 7 minuten op de klok tot een einde gekomen. De auto’s van Ceyisakar en Verhagen komen in aanraking bij het opkomen van het rechte stuk, waar Ceyisakar spint en 10 seconden verliest. Verhagen kan daarin de achtervolging inzetten richting de leider van de wedstrijd John de Wilde. Eveneens strijdend voor het podium was het Jos Janssen die wederom in de grindbak terecht komt. Dit keer is hij minder gelukkig en staat hij te vast om zijn weg te kunnen vervolgen.

De Wilde“Het was een sterke tweede helft van de race. Al moet ik wel zeggen dat het rekenen was tot het einde. Ik kreeg een melding in het scherm dat de olietemperatuur omhoog liep. Zo kon ik op het einde niet meer de tijden rijden wat ik in het begin kon. Gelukkig voor mij maakte Michael een foutje waardoor ik met genoeg speling de race rustig uit kon rijden”

Na een sterk optreden in race 1, zien we in de Sport divisie Bart Drost de wedstrijd voortijdig staken. Ook Lucas Groeneveld, rijdend in dezelfde type Renault Clio als Bart Drost, lijkt problemen te hebben met zijn auto en parkeert hem in de pitstraat. Pascal Erhlart staat achterste voren waar hij op een mooie tweede plaats lag. Noodgedwongen moet hij de pitstraat in, waar we hem niet meer terug de baan op zien komen.

Met nog 3 minuten op de klok gaat alle aandacht uit naar de strijd in de Supersport 1 divisie die nog lang niet is beslist! Met de top 3 nog steeds binnen een seconden is het stuivertje wisselen over de baan. Van den Berg in leidende positie doet alles op alles om die plaats te verdedigen. Tot aan de finish zien we de auto’s spiegel aan spiegel rijden. Het is dusdanig spannend dat alle drie de auto’s op start finish het podium beslissen met een verschil van 0.039!! het kleinste verschil tussen 3 auto’s die we tot nu toe gezien hebben.

Na het vallen van de vlag zien we dat er nog verschillende tijdstraffen uitgedeeld worden. Daar zijn het Dennis de Borst en Stan van oord die 20 seconden tijdstraf gekregen hebben vanwege inhalen onder geel. Zij zakken daardoor naar de 4e positie en schuiven de gebroeders van den Berg door naar plek 2 en Jonas de Kimpe sluit het podium op de derde positie.