Supercar

Carlo Kuijer krijgt het druk

00:00 08-02-2015

Het komende seizoen krijgt Carlo Kuijer het druk. Hij gaat weer aan de start verschijnen met de Praga R1 en hij haalt zijn Phantom SF 11-Silhouette weer van stal. Met de Praga werd hij vorig jaar kampioen in de Superlight Group 3 klasse en dat motiveerde hem om opnieuw met deze auto te gaan racen. Carlo: "Het is een soort overdekte formulewagen waarmee je messcherp kunt sturen. Deze overeenkomst trekt nieuwe coureurs aan, dat blijkt ook uit de komst in 2015 van nieuweling Paul Sieljes. Hij is nog een jonge coureur, maar hij heeft al een mooie staat van dienst in de formule auto's. Ik verheug mij erop om met hem de strijd aan te gaan!"

De tweede auto waarmee Kuijer aan de start zal verschijnen is zijn Phantom SF 11-Silouhette. In 2011 en 2012 zagen we de auto al aan de start verschijnen en viel hij op door zijn aparte uiterlijk. Carlo: "Het is een buizenframe met een body erop en we hebben de auto geheel in eigen regie gebouwd. Behalve coureur dus ook constructeur! Ten opzichte van mijn Solution F-Astra GTC waarmee ik in 2008, 2009 en 2010 reed, hebben we bij de Phantom voor een heel andere aanpak gekozen. We gebruiken nu techniek die zich in de praktijk al heeft bewezen. De betrouwbaarheid was voorheen een groot probleem. Door gebruik te maken van bestaande BMW techniek hebben we dit opgelost. De motor is een blok van de BMW Z4 GT3 en opgebouwd door Rutan van Dura Motor. Eigenlijk is de hele auto onderhuids herbouwd ten opzichte van de uitvoering van 2011, waarbij de elektronica veel aandacht kreeg."

De body is door Carlo zelf ontworpen en zal gespoten worden in de vertrouwde groen-blauwe kleuren waarin ook de Praga weer gaat rondrijden. We zagen de Phantom in 2011 al in veertien races verschijnen en in 2012 kwam Carlo er nog drie keer mee aan de start. Daarna parkeerde hij het project voor onbepaalde tijd in de koelkast vanwege zijn onbetrouwbaarheid, om hem er in 2015 er weer uit te halen. Carlo Kuijer: "De techniek kent iedere dag een nieuwe uitdaging. Het houdt je scherp. In het dagelijks leven ben ik bezig met de bedrijfsvoering van Divitec Camera Solutions en Idis, een bedrijf in digitale obeservatie- en registratietechnieken aan de beveiligingssector. Deze twee ondernemingen ziin ook mijn twee sponsoren die op de auto vermeld staan. Maar naast de bedrijfsvoering ben ik ook graag met mijn handen bezig. Het ontwerpen en bouwen van de twee raceauto's, eerst de Astra en nu de Phantom, zijn voor mij een regelrechte uitdaging. Ik ben geboeid door techniek!"