Drivers news

BS- Racing Team blijft positief na teleurstellende Gamma Racing Day

14:10 11-08-2015

Zes weken lang hebben we toegewerkt naar de Gamma Racing Day, de problemen t.a.v. de synchronisatie tussen motor en versnellingsbak lijken uit de weg te zijn geruimd. Iedereen had enorm veel zin in het grootste race-evenement van Nederland en had goede hoop dat we hier onze volgende podiumplaatsen zouden pakken. Helaas verliep het weekend totaal niet zoals gepland en volgde de ene tegenslag na de andere. Toch laten we ons uiteraard niet op de kop zitten en zullen we tijdens de finaleraces laten zien dat we op Assen onze naam geheel kunnen waarmaken!  

Op donderdag vertrekt het team met een extra vrachtwagen naar het circuit om alles voor te bereiden voor het grote aantal gasten dat wordt verwacht. Omdat het schema enorm vol is voor dit weekend, staat er maar één training gepland voor de vrijdag. Er is nog voldoende te doen om de auto in perfecte staat te krijgen, maar met de inzet die de monteurs leveren, moet dat goed gaan komen. Om 11.40 uur is het tijd om te gaan testen, het is pas de eerste keer dat we met de BMW in actie komen op het TT Circuit, maar de baan is voor ons gelukkig wel bekend. De training verloopt niet helemaal zoals gehoopt, maar naar mate de tijd vorderde, ging het wel steeds beter, dus het ziet er wel goed uit voor de kwalificatie die later vandaag nog volgt.

Om half vier mogen we beginnen om een goede tijd neer te zetten voor de startplaats voor de races. Er was een groot verschil te zien met de trainingen, in de positieve zin van het woord. De rondetijden werden steeds beter en lange tijd reden we voor de vierde positie. Helaas werd er in de laatste rondes toch nog iets sneller gereden en moesten we genogen nemen met de vijfde startplaats voor race 1 en een 3de tijd voor de tweede race. Een resultaat waarmee we erg tevreden zijn. 

De zaterdag is een mooie zonnige dag in Assen, waar we vrij lang moeten wachten tot we in actie mogen komen, want de race begint staat pas voor 15.25 uur op de planborden. Dat geeft ons de tijd om ons goed voor te bereiden, maar ook om alle media te woord te staan die vandaag in grote getale zijn toegestroomd. Er staat een mooi artikel in de Tubantia, maar ook Radio 350 komt een interview houden met de coureurs en doet live verslag van de race. Hoogtepunt is toch wel het bezoek van RTL7 aan onze hospitality die een inside interview opnemen met Marcel en Peter (16 augustus vanaf 14.00 uur op RTL7). 

Als de journalisten klaar zijn met hun opnames, vertrekken we snel naar de startopstelling. Peter start gedurende deze eerste race en komt goed weg bij de start. Na de eerste ronde is het een treintje van 4 auto’s dat voorop ligt, wat betekent dat Peter al één plaats heeft goedgemaakt en daar blijft het niet bij, hij rijdt nog twee extra plaatsen naar voren voordat hij het stokje overgeeft aan Marcel.

Alles lijkt perfect te gaan als Marcel na de wissel de pitstraat verlaat en nog steeds op de tweede plaats rijdt. Helaas krijgen we al vrij gauw te horen dat we een drive-through penalty opgelegd krijgen omdat, volgens de gemeten tijd door de organisatie, we een seconde te kort hebben stilgestaan. Als daarna ook de nog de grip op de banden verdwijnt, is een podiumplaats helaas uit het zicht. Uiteraard wordt er doorgevochten tot het einde en wordt er uiteindelijk gefinisht op de zevende plaats. 

’s Avonds volgt er een grote domper voor het team. De zuigers in de auto zijn kapot, waardoor er zondag niet gereden kan worden. Nieuws waarop niemand zit te wachten en wat extra hard aankomt tijdens dit grote evenement. Toch gaan we er alles aandoen om er het allerbeste van te maken en onze gasten morgen een mooie dag te bezorgen, met goed verzorgde catering, de aanwezige gridgirls en de goede sfeer die altijd aanwezig is.

Op zondag is het al vroeg erg druk op het circuit, de hospitality stroomt vol gasten en dit stimuleert het team nog eens extra om toch nog eens te kijken of we vandaag ondanks de problemen wellicht toch kunnen racen. Omdat het programma dusdanig vol is, is de race van vandaag ingekort naar 45 minuten i.p.v. het gebruikelijke uur. Dat kan in dit geval in ons voordeel werken. Vlak na de middag wordt er medegedeeld dat we het toch gaan proberen! Marcel en Peter kennen de auto goed genoeg om te weten wat wel/niet mogelijk is, dus mocht er gestopt moeten worden, dan zullen zij dit op tijd doen.

Marcel begint om 5 voor half 5 aan race, in de pitstraat staat het hele team ondertussen gespannen toe te kijken wat er zal gebeuren. De start verloopt goed, maar aan het eind van de eerste ronde moet Marcel helaas afwijken van de ideale lijn omdat hij anders in aanraking komt met een andere coureur. Daarna wil hij iets te snel terug op het gas, waardoor hij vlak voor het rechte eind spint. Hierna valt hij terug naar de twaalfde plaats. Hij probeert zich nog terug naar voren te vechten, maar voelt aan de auto dat het beter is om te stoppen. Na vier rondes besluit hij dan ook om te pitstraat op te zoeken.

We kunnen dus gerust stellen dat het weekend alles behalve gewenst is verlopen. Soms zit het mee, nu zat het tegen. Maar we laten ons natuurlijk niet op de kop zitten en houden ons hoofd omhoog. We zullen met z’n allen weer keihard gaan werken om de auto weer startklaar te krijgen voor de volgende races om daar te laten zien wat het BS-Racing Team nog in petto heeft. We zullen sterker terugkomen en er alles aan doen om weer mee te strijden voor een plek bij de eerste drie.