Supercar

Bogaerts/Van der Aa kampioen en Shahin/Enge opnieuw race winnaar!

20:02 04-10-2015

Koen Bogaerts, Mark van der Aa en Pieter van Soelen konden als eerste dit jaar hun kampioenschap noteren, Roger Grouwels deed zondagmiddag ook goede zaken voor het kampioenschap, de Reiter-Lamborghini van Enge/Shahin was opnieuw race winnaar en er was een stevige aanrijding van pechvogel Ward Sluys. Alle ingredienten waren aanwezig op zondagmiddag, met alle divisies van de ‘Supercar Challenge powered by Pirelli’ in één opwindende race!

In de opwarmronde zagen we Berry van Elk al langs de baan tot stilstand komen met zijn Mosler. Zaterdag had hij niet gereden en zondag werd het opnieuw een kort ritje. Een heel kort ritje, want aan het einde van de opwarmronde parkeerde Van Elk zijn Mosler in zijn pitbox. Geen gelukkig weekend voor de man uit Breda.

Op de startgrid stond de Viper van Grouwels/Snoeks op pole postion. Opvallend was ook de vierde startplaats van Koebolt/Caransa. Een voorbode van succes? De start verliep probleemloos, met Kelvin Snoeks (Viper) als eerste door La Source. Toch gebeurde er het nodige. Kim Troeijen ging in La Source in het rond, maar vervolgde gelukkig haar race. Degene die niet zijn race vervolgde was een ongelukkige Ward Sluys. Op het gedeelte voor het oude pitcomplex raakte de BMW M4 Silhouette de Engelse Lamborghini van Hayes/Lindsey, de Porsche 991 van Guy Verheyen en de Luxemburgse Ginetta van Lequeux/Ueberecken. Een enorme schuiver was het gevolg, waarbij het rechter achterwiel afbrak en de BMW met zijn rechter zijkant in de vangrail dook. Rijder ongedeerd, maar einde race en misschien wel einde auto… De Porsche en Lamborghini reden aangeslagen naar hun pits en konden hun race ook niet meer vervolgen, de Ginetta kon na een pitstop wèl zijn wedstrijd vervolgen. De safety car kwam in de baan en het duurde vier ronden voordat de BMW was weggesleept.

Bij de herstart ging Donald Molenaar (Porsche 997 GT3) er als een haas vandoor om de leiding te pakken in de GTB-divisie. Simon Atkinson (Dodge Viper) rukte op, ten koste van de Porsches van  Marcel van Berlo en Ian Donaldson. Later in de race moest de Engelsman zijn Viper aan de kant zetten met falende techniek.

Een heftige strijd was er ook tussen DayVTec-Volvo-teamgenoten Wesley Caransa en Henry Zumbrink om de vierde plaats, die Zumbrink in zijn voordeel besliste. Aan de kop werd het ook spannend want Jeffrey van Hooydonk (SRT-Corvette) was vastbesloten om Kelvin Snoeks in te halen.

De Febo-Seat bracht onverwachts een bezoek aan zijn pits en Kelvin Snoeks kreeg nog een waarschuwing voor het overschrijden van de ‘track limits’, maar hij wist de Corvette achter zich te houden. Om tien voor half twee ging de pit window open voor de SuperGT’s en GTB’s en dat betekende dat de kop van het veld weer aardig door elkaar werd geschud. De Solution van Carlo Kuijer met Nol Kohler aan het stuur, viel ook terug, nadat hij van een hoopgevende vierde startrij was vertrokken. Bovendien zorgde hij voor nog wat consternatie, omdat er een stuk van de auto was afgevallen. Dat bleef rondenlang in de Bus Stop-chicane in het midden van de baan liggen, maar gelukkig had niemand er hinder van.

Na de pit window lag toch de SRT-Corvette aan de leiding met inmiddels Nicolas Vandierendonck aan het stuur. Roger Grouwels volgde uitstekend, maar hij maakte geen aanstalten om de witte Corvette te passeren.  Daar achter passeerde Max Koebolt de Mosler met Manuel Cintrano  aan het stuur en veroverde hij daarmee de derde plaats.

Intussen was er in de GTB-divisie ook het nodige gaande. Vorig jaar zagen we de Porsches van Daan Meijer en Marcel van Berlo regelmatig met elkaar in gevecht en de twee heren leken elkaar op Spa ineens weer helemaal gevonden te hebben. Ze vochten een sportieve strijd uit om de leiding in de GTB-divisie, nadat Patrick Lamster was teruggezakt.  In de Supersport-divisie was het ook spannend. Koen Bogaerts had het stuur overgegeven aan Mark van der Aa en het duo wilde vooral geen narigheid omdat het kampioenschap binnen bereik lag. Van hun ietwat defensieve rijstijl kon Dennis de Groot profiteren en reed hij met zijn BMW 132 GTR enige tijd aan de leiding voor de BMW M3 van Van der Aa.  

Op een derde plaats in de Supersport-divisie reed verrassend goed de Febo-Seat Sport Leon Cup Racer met Dennis de Borst en Martin de Kleijn aan boord. In de eindfase van de race werden ze nog voorbij gestoken door de BMW Z4 van Eric van den Munckhof, die zichzelf daarmee beloonde met een derde plaats op het podium. Van den Munckhof maakt tot op heden een goed seizoen door, maar kan de snellere BMW van Bogaerts/Van der Aa/Van Soelen net niet voldoende tegengas geven.

De eindfase van de race was voor het publiek om te smullen. Tomas Enge had het stuur overgenomen Yasser Shahin en hij stuurde de witte Lamborghini Gallardo rap naar voren. Eerst stak hij de Mosler van Manuel Cintrano voorbij en daarna moesten Vandierendonck, Koebolt en tenslotte zelfs Grouwels er aan geloven. Opnieuw de eerste plaats voor de internationale GT-topper, die een hele mooie show weggaf. Uiteindelijk waren alle SuperGT-rijders op het podium heel blij. Roger Grouwels had in de laatste ronde nog een platte band, maar wist toch als tweede over de finishlijn te komen. Bovendien was hij zijn naaste belager – Vandierendonck in de Shipex-Corvette – in de Bus Stop chicane gepasseerd. Die eindigde hierna net buiten het podium op de vierde plaats, waardoor Grouwels (de kampioen van vorig jaar) nu toch aan de leiding in het kampioenschap staat. Dat wordt nog een spannende finale over twee weken in Assen! De derde plaats was voor Max Koebolt en Wesley Caransa. Eindelijk loon naar werken, nadat Koebolt met de blauwe Volvo het hele jaar bewees supersnel te zijn, maar er eigenlijk nooit voor werd beloond. Technische problemen en een  crash op Brands Hatch maakten hen het leven zuur.

Marcel van Berlo won de GTB-divisie, Milan Dontje wist zijn Corvette in de eindfase nog voorbij Patrick Lamster te sturen en verschalkte daarna zelfs Daan Meijer. Met deze acties werd hij tweede in de race, een knappe prestatie!

De Sport-divisie werd het toneel van de Peugeot. Chris Voet en Bart van den Broeck reden in een probleemloze race hun fraaie Peugeot RCZ voor de tweede keer dit jaar naar de overwinning. Het circuit van Spa-Francorchamps ligt de Peugeot kennelijk goed, want in juni behaalden ze er ook al hun overwinning.

Tweede werd Niels Kool met zijn Renault Clio, die na zijn eerste Supercar Challenge race op Brands Hatch weer bewees uit het juiste racehout te zijn gesneden.

Wiebe Wytzes (Renault Clio 3) reed een bekeken race, nadat hij in de opwarmronde ook wat oponthoud had gehad. Hij verschafte zichzelf met zijn derde plaats een goede uitgangspositie voor het kampioenschap.

Maar het meest blij van allemaal waren Koen Bogaerts en Mark van der Aa. Zij reden hun BMW M3 E90 WTCC naar de overwinning in de Supersport-divisie. En daarmee werden zij de eerste kampioenen van de Supercar Challenge in 2015! Nota bene in de divisie waarin het hele seizoen de meeste strijd werd geleverd. Koen Bogaerts na afloop: ”We hebben dit jaar niets aan het toeval overgelaten. Dat moest ook wel want het was heel close racen in de Supersport klasse. JR Motorsport heeft voor een hele goede, technische begeleiding gezorgd en samen met Mark (en Pieter) hebben we dit jaar de hele zaak gewoon naar een hoger niveau getild. Geweldig om dat met een kampioenschap bekroond te zien!”

Blije woorden na afloop van alweer het éénnalaatste Supercar Challenge weekend van dit jaar. Over twee weken volgen in Assen de Formido Finale races, waar de andere kampioenschappen beslist gaan worden. Dat belooft veel vuurwerk!

Uitslag 'Supercar Challenge powered by Pirelli' race:

Uitslagenlijst race zondag SuperGT, GTB, Supersport en Sport