Supercar

Belgen willen vervolg voor succesverhaal in de Supercar Challenge Powered by Pirelli

00:00 17-04-2014

In Zandvoort wordt stilaan de laatste hand gelegd aan het prachtige duinencircuit, teams bereiden de laatste details voor en rijders beginnen stilaan te dromen van het podium. De Supercar Challenge Powered by Pirelli heeft opnieuw de harten van Belgische rijders veroverd.Het seizoen start dan ook dit Paasweekend in Zandvoort!

De titelverdedigers
De meeste aandacht gaat uiteraard naar de kampioenen van vorig seizoen. Steve Vanbellingen en Ward Sluys mikken opnieuw op de titel in GT en zullen in de loop van het seizoen op de proppen komen met de nieuwe BMW M4 Silhouette. “We blijven trouw aan het Nederlandse team JR Motorsport met wie we in 2013 de titel wonnen. Het team heeft alles wat we zoeken en we zijn ervan overtuigd dat de races weer perfect zullen voorbereid zijn en dat we opnieuw kans maken op de titel”, blikt Vanbellingen vooruit. De Leuvenaar stak zijn appreciatie voor de nieuwe kalender, met afspraken op de Nürburgring en in Brands Hatch, overigens niet onder stoelen of banken.

De BMW-rijders krijgen in hun divisie tegenstand van hun landgenoot Patrick Van Glabeke, die een Ferrari 458 GT3 aan de start brengt, maar ook van Pierre-Etienne Bordet. De Fransman komt uit op een Porsche 997 GT3-R van het Belgische Delahaye Racing Team.

Ook in GTB-categorie verdedigen de Belgen hun titel. Patrick Lamster en Marc Neyens hopen met een verbeterde Porsche 997 Cup hun succes van vorig seizoen te herhalen. “Vorig jaar werden we vooral kampioen omdat onze concurrenten steken lieten vallen. Dit seizoen willen we ons lot in eigen handen hebben en vooral ook een paar wedstrijden winnen”, klinkt het strijdvaardig bij Marc Neyens. Om opnieuw te zegevieren, moeten ze wel eerst voorbij de originele KTM X-Bow van Rudy Lemmens.

De uitdagers
Luc De Cock verloor eind vorig seizoen de titel in de Supersport-klasse in het laatste weekend en aast dus op sportieve revanche. De Cock gelooft in het potentieel van zijn Lotus 2/11 en doet opnieuw een gooi naar de titel. “Het kampioenschap winnen in onze klasse is met andere woorden de enige ambitie”, spreekt De Cock duidelijke taal. “We hebben enkele verbeteringen aangebracht en bovendien ken ik de Pirelli-banden nog uit de Lotus Cup. Naar mijn gevoel zijn de nieuwe banden een grote stap voorwaarts en hopelijk uit zich dat ook in de resultaten.” De vicekampioen moet onder meer rekening houden met de Seat Leon Supercopa van Jonas De Kimpe, ondertussen een vaste klant in de Supercar Challenge. De Oost-Vlaming doet het dit seizoen wel zonder zijn vaste teamgenoot Vincent Van Paemel. “Door een gebrek aan budget moet ik er voorlopig de brui aan geven. Heel jammer…” Ook Jimmy Adriaenssens is er voorlopig niet bij. De Antwerpenaar revalideert nog steeds van zijn zware crash in Assen, maar is wel op zoek naar budget om toch enkele wedstrijden te betwisten.

Ook in de overige categorieën zien we komend weekend Belgen aantreden. Chris Voet en Bart Van den Broeck doen het voortaan met een Renault Clio III in de Sport 2-categorie, daar waar we ze vorig seizoen nog zagen strijden in de Supersport-klasse. Tot slot werpen we een blik op de Superlights, waar Henk Haane de Belgische delegatie aanvoert met de Tatuus PY012 van GH Motorsport. “Voor ons verandert er weinig, aangezien we niet verplicht zijn om met Pirelli te rijden. Verder is de wagen splinternieuw en wil ik meteen naar het podium in de klasse rijden, ook al ben ik nog niet vertrouwd met het kampioenschap.”