Supercar

Belgen scoren meteen tijdens eerste manche Supercar Challenge Powered by Pirelli in Zolder

20:02 28-06-2014

De Rode Duivels van de Supercar Challenge hebben met succes weerstand geboden tegen de delegatie van Oranje op Circuit Zolder. Het Benelux-kampioenschap was te gast tijdens de Superprix op de Limburgse omloop en zorgde voor een fantastisch spektakel in moeilijke weersomstandigheden. Barry Maessen bezorgde de Vicora V8 een eerste succes, voor de Viper GT3-R van Grouwens-de Graaff en de Lamborghini van Pronk-Kox. De Belgen zullen vooral de triomf van Werner Van Herck (Mazda) in Supersport niet snel vergeten.

In GT moet er al het hele seizoen rekening gehouden worden met de Belgen. Ook nu weer eindigde de Ferrari 458 van Patrick Van Glabeke en Fréderique Jonckheere op het podium, maar volgens het duo had er zeker meer ingezeten dan de derde plaats. “Fréderique schoot even rechtdoor in de Jacky Ickx-chicane en moest daarom nogmaals door de pitlane. Maar het zijn vooral de strafseconden die ons hier een beter resultaat hebben gekost”, vertelde Van Glabeke net voor hij op het podium mocht plaatsnemen. De Lamborghini van Thierry Verstraete en Pieter Dubois, een andere topper in GT, kende minder geluk. “Ik ging rond mijn as net na de start en vervolgens is er iets fout gelopen in het motorcompartiment”, verklaarde de West-Vlaming. “We proberen nu gewoon alles op punt te stellen voor morgen.” Ook in GTB ging de derde plek naar een Belgisch duo. Hans Verhelst en Guy Verheyen reden hun Porsche 991 Cup naar het podium, net voor Philippe Daniels en Kurt Dujardyn (Radical RXC) en de Porsche 997 GT3 Cup van Miguel Vandereyt en Angelique Detavernier. Pech was er tot slot voor Steve Vanbellingen, die zijn BMW M3 Silhouette al na één ronde in de pitlane moest parkeren. “Er zijn twee verklaringen: ofwel is er iets afgebroken of ik heb een tik gekregen van een tegenstander”, zei de teamgenoot van Ward Sluys bij JR Motorsport. “Normaal staan we morgen opnieuw aan de start. Er is wel een aanhechtingspunt van de ophanging aan het chassis gescheurd, dus dat baart me wel wat zorgen.”

De Supersport-klasse stond in het teken van een van de absolute hoogtepunten van dit seizoen. De Belgen Werner Van Herck (Mazda) en Luc De Cock (Lotus) brachten de toeschouwers een uur lang op het puntje van het stoel met een zinderend duel dat beslist werd in de laatste meters. “De start verliep opmerkelijk goed. Ik kwam met meer snelheid uit de chicane en liet in één beweging de drie koplopers achter me”, straalt Van Herck, die uiteindelijk een tiende van een seconde overhield op De Cock. “Vervolgens gingen zowel De Cock als Cor Euser me voorbij, maar ik had niet gedacht dat ik hen opnieuw achter me zou kunnen laten.” Er barstte een hevige strijd los tussen de Belgen, maar ondanks herhaalde pogingen, greep Luc De Cock net naast de zege. “Ik dacht niet aan de punten in het kampioenschap, ik wou gewoon die zege”, geeft de vicekampioen in Supersport toe. “De acceleratie van de Mazda was iets beter, waardoor ik problemen had om Werner uit te remmen. Toch ben ik tevreden over deze prestatie, want de laatste wedstrijden kenden we heel wat problemen. Ondertussen hebben we de wagen volledig gereviseerd en loopt alles gelukkig weer op wieltjes.”

Twee gelukkige Belgen dus op het podium, die elkaar niets verwijten. “Ik denk niet dat er contact is geweest tussen onze wagens”, vult de winnaar aan. “Het was een gevecht met het mes tussen de tanden, maar het was wel een faire strijd.” Ook voor Van Herck is dit resultaat een flinke opsteker, aangezien de man uit Turnhout de afgelopen maanden heel wat zorgen kende met de krachtbron van de  Japanse auto. De andere Belgen volgden niet veel verderop, aangevoerd door Jonas De Kimpe, die nieuwkomer Xavier Stevens de loef afstak voor de tweede plaats bij de SEAT Supercopa. “De regen was een godsgeschenk, want op een droge baan hebben we hier veel last van onderstuur”, getuigde de Oost-Vlaming. “Ik had een leuk gevecht met Xavier (Stevens), die me nadien vertelde dat hij niet voluit durfde te gaan toen het begon te regenen. Morgen hoop ik uiteraard opnieuw op regen!” Philippe Bonneel en Eric Qvick waren de pechvogels van dienst. De BMW van het West-Vlaamse duo kwam na de start in de zandbak terecht, maar werd na een inhaalrace toch nog tiende algemeen.

Belgen waren er natuurlijk ook in Sport 2. Chris Voet en Bart Van den Broeck grepen met een vierde plek net naast het podium met de Renault Clio, terwijl Bart Ooms en Yannick Dupont (Lotus) goed waren voor een zevende plaats. “Eigenlijk zijn we hier om de 24 Uur van Zolder voor te bereiden, maar onze wedstrijd was ook erg geslaagd”, is de Limburger erg tevreden. “We merkten wel dat de natte omloop ons tekort aan paardenkracht wat heeft weg gevlakt, dus we hopen voor morgen uiteraard opnieuw op dezelfde weersomstandigheden.”

Ook de Superlights kende een Belgisch succes. Henk Haane, die uitkomt voor het Belgische GH Motosport, werd met zijn Tatuus PY012 derde algemeen en primus in SL2. Ook voor Philippe Daniels en Kurt Dujardyn (Radical SR3) lag een podiumplaats, in SL3 dan weer, binnen de mogelijkheden, maar een tijdstraf van twintig seconden voor een te korte pitstop gooide roet in het eten. Verder noteerden we de zevende plaats van Filip Declercq (Norma M20F), op de voet gevolgd door Wim Jeuris (Radical SR3). Houthoofd-Desschans (Norma M20F) werden tot slot twaalfde.

De zege bij de Superlights ging naar de Radical SR3 van Rick van Geffen, terwijl Wisselink-Adams met de zege in Sport 2 aan de haal gingen. GTB was een zaak voor de Corvette GT4 van Kool-Koebolt en Henk Thuis (Radical RXC) zegevierde dan weer in de GT-categorie.