Drivers news

AT Motorsport toont progressie bij Finaleraces Supercar Challenge

20:11 28-10-2014

Seizoen 2014 is weer voorbij gevlogen; de Finaleraces op het befaamde TT-circuit van Assen zorgden voor de inmiddels traditionele seizoensafsluiter van AT Motorsport in de Supercar Challenge powered by Pirelli. Ditmaal gecombineerd met auto- en motorsport en muziekfestival Acceleration!

Op vrijdag lieten zowel Leo Kurstjens als Kim Troeijen de nodige progressie zien qua rondetijden met nieuwe persoonlijke records. Voor het volgende seizoen belooft het in ieder geval veel goeds dat beide coureurs blijkbaar de top van hun kunnen nog niet volledig bereikt hebben en stappen blijven maken. Zowel de vrije trainingen als de kwalificatie speelden zich af onder droge omstandigheden; Kurstjens zette een dertiende tijd op de klokken en Troeijen was slechts enkele tienden verwijderd van de tijden van de concurrentie in onder meer de Clio's.

Leo Kurstjens had diverse erg spannende gevechten tijdens de zaterdag race en wist de auto uiteindelijk op een negende positie binnen te brengen. De tijden waren constant en de Pirelli banden houden zich erg lang goed onder de Ford Focus, hetgeen een voordeel oplevert ten aanzien van de rechtstreekse concurrentie waar de slijtage vaak groter blijkt. Aangezien het qua puur motorvermogen ontzettend aanpoten is in de competitieve Supersport-divisie, zijn dat soort voordelen van harte welkom. 

Kim Troeijen had wat minder geluk op zaterdag qua banden, of beter gezegd met de wielophanging. Na een sterke start en goede race, leidde een touché met een andere deelnemer ertoe dat het linker voorwiel scheef en los onder de bolide kwam te hangen. Teleurgesteld moest Kim de auto aan de kant zetten, terwijl ze op een vijfde positie lag. De strijdlust die getoond werd en het plezier om steeds meer om posities te strijden met de andere deelnemers bood echter weer veel om naar uit te kijken voor de volgende dag.    

De dag van zondag bracht echter ineens wisselvallig weer. Donkere wolken dreven over het asfalt en voor AT Motorsport zat er niets anders op dan afwachten tot de Supersport- en Sport-klassen van de Supercar Challenge eindelijk aan het einde van de dag op het programma stonden. Een flinke regenbui zorgde voor een natte baan en terwijl ze keken naar de enorme spray onder de A1 formule auto's, besloten zowel Kim Troeijen als Leo Kurstjens dat het het wijste zou zijn om op regenbanden te starten. Een deel van het veld had ook deze strategie en een ander deel waagde het erop om op slicks - volledig profielloze droog weer banden - van start te gaan. Onder deze omstandigheden is en blijft het lastig de juiste keuze te maken, als die er al is.

Bij de start en in de eerste paar ronden konden de AT Motorsport-coureurs zienderogen profiteren van de regenbanden en schoven ze plaatsen op door het veld. 'Helaas' kwam de zon vrij snel door en zette de regen niet meer door. De baan droogde in rap tempo op en naarmate de droge lijn verscheen, kwamen de deelnemers die voor slicks hadden gekozen langzaam maar zeker voorbij. Erg frustrerend uiteraard om te zien, maar gezien de tijd die verloren gaat met een extra pitstop, zat er niets anders op dan te wachten tot het verplichte pit-window; de tijdspanne van 10 minuten tussen de 25e en 35e minuut in de wedstrijd waarin de rijders verplicht zijn hun stop te maken. Bij Kurstjens werd als eerste de wissel van regenbanden naar slicks gemaakt. Toen Kim Troeijen binnenkwam, moest zij melden problemen te ondervinden met overschakelen. Uiteindelijk leidde dit ertoe dat ze de race even later vroegtijdig in de pitstraat moest stoppen. Leo Kurstjens eindigde uiteindelijk op de tiende positie.

Namens het gehele team willen we monteurs, coureurs, sponsoren en supporters ontzettend bedanken voor wederom een geweldig seizoen & natuurlijk laten we zo snel mogelijk onze plannen voor het aankomend jaar weten! 

AT Motorsport bedankt hierbij graag haar partners voor de samenwerking:  Kurstjens, Lokhoff, Sabo, Fuchs Silkolene, Tjello Creations, Brusselers Technical Support en ProShift.