Drivers news

Adriaenssens-Van Riel op snelheid in Spa

20:48 14-10-2014

Tijdens het Racing Festival of Spa maakte Jimmy Adriaenssens opnieuw zijn intrede in de Supercar Challenge. Sinds oktober 2013 had de jonge Antwerpenaar geen enkele wedstrijd meer betwist en keek dan ook hard uit naar een comeback. Dit keer bijgestaan door zijn voormalige Belgische collega Philippe Van Riel zouden zij hun samenwerking van 2005 - 2010 weer nieuw leven inblazen.

"We arriveerden vrijdagmiddag met het Spork Racing Team in de paddock van Spa-Francorchamps en ik moet zeggen: het voelde echt als weer thuiskomen! Alleen maar blije gezichten, een immer gezellige organisatie en zelfs meteen wat pers op bezoek voor een korte anekdote en een paar geslaagde foto's voor een gerenommeerde Belgische krant! Vrijdagnamiddag mochten we er terug invliegen voor een vrije training van 60 minuten en het was genieten ten volle. De baan lag goed, de wagen en de setup toonden veel potentieel, dus het weekend kondigde zich alvast veelbelovend aan!" aldus Jimmy Adriaenssens.

Philippe Van Riel "Nadat Jimmy het eerste half uurtje van de vrije training had afgewerkt, mocht ik weer plaatsnemen achter het stuur. Hoewel het toch wel een kleine drie jaar is geleden sinds mijn laatste wedstrijd, was het zoals fietsen. Je voelt van de eerste moment dat je het nooit zal verleren. Rondje per rondje maakte ik tijd goed en met een goed gevoel kon ik op zaterdag dan het eerste deel van de kwalificatie voor mijn rekening nemen."

Het was voor Spork een absolute primeur om te werken met Pirelli-rubber. Teambaas Herman Adriaenssens en zijn zoon hadden hun oren dan ook goed te luisteren gelegd bij andere piloten en teams en maakten een beduidend goede keuze qua afstellingen. Jimmy Adriaenssens "Vanaf het eerste moment was ik onder de indruk van de Pirelli-band. Ik had al vele goede commentaren gehoord, maar ben persoonlijk toch iemand die de proef op de som neemt alvorens conclusies te trekken. Al snel bleek het potentieel echt enorm en ook qua setup zaten we ook helemaal niet ver van de waarheid. Tijdens de kwalificaties naderde ik tot op een dikke seconde van het potentieel van de wagen dus het was genieten ten top. Qua eindsnelheid op de rechte stukken zaten we wel wat lager als in 2013 omdat we een zestigtal pk's minder mee hadden. Maar dat was eerder een budgettaire beslissing zeg maar!"

Nadat beide rijders het vertrouwen weer hadden teruggevonden, nam Philippe de start van de eerste race voor zijn rekening. "Ik moet toegeven, ik heb nog nooit eerder deel uitgemaakt van zo'n groot startveld. Omringd worden door een dikke 60 deelnemers, dat maakt echt indruk. En om dan vervolgens massaal de La Source bocht in te duiken? Dat geeft je je wel even kippenvel!" De race verliep voorspoedig voor Philippe en kwam na een half uurtje het stuur overhandigen aan Jimmy. “We kregen, omdat we gastrijder waren, vijf extra strafseconden mee voor de verplichte pitstop en doordat de wagen een beetje aan power miste was voorin meestrijden geen optie. Qua topsnelheid aan Les Combes en voor de Bus-Stop chicane misten we ongeveer een 20 km/u op de top van de Supersport, hoewel ik Blanchimont toch à fond wist te nemen. Uiteindelijk hebben we ons super geamuseerd en hadden we er alle hoop in voor de tweede race.” aldus de bijna 26-jarige rijder uit het Antwerpse.

In de tweede race nam Philippe opnieuw de start op een vochtige omloop. “De hoeveelheid spray in het veld viel best mee, de zichtbaarheid was niet al te beperkt waardoor we dus vanaf moment nul konden doorgaan. Bij kletsnattere races krijg je vaak het fenomeen dat het veld zich vrij snel uitrekt en dat je bij het inhalen een serieus gat moet dichtrijden. Dit was hier dus niet het geval.” Voor de pitstop betrof het een moeilijke keuze om al dan niet over te schakelen op slicks. De spray achter de wagens was tot bijna niets gereduceerd, maar aan de andere kant was er ook nog nergens een droge lijn zichtbaar. “Hoewel we even twijfelden om enkel vooraan slicks te leggen en de regenbanden achteraan te laten staan, hebben we dat plan toch opzijgezet. Het bleef bewolkt en het zou te lang duren vooraleer de slicks hun nut zouden bewijzen. Eens terug buiten op de regenbanden werd onze beslissing bevestigd. Pas op 5 minuten van het einde kondigden de eerste droge plekken zich aan, dus tussendoor wat natte plekken opzoeken op de rechte lijnen, volstond om de regenbanden niet te verbranden. Gedurende 20 minuten zag het er veelbelovend uit aangezien we vaak zelfs met 7 seconden per ronde inliepen op de Supercopa van Frijns, maar helaas was de race te kort om volledig bij te komen en in te halen.” Jimmy Adriaenssens.

Spork Racing kan met een gerust geweten terugblikken naar dit weekend op eigen bodem en kan plannen beginnen smeden om in 2015 weer paraat te zijn in de Supercar Challenge!