LAATSTE NIEUWS

ADRIAENSSENS-VAN KELST PROEVEN VAN HET PODIUM

  • Artikel is geplaatst op: 15-06-17

Op 9, 10 & 11 juni zakte het Antwerpse Spork Racing Team af naar het circuit van Spa-Francorchamps. Het team poogde zo hoog mogelijk te scoren in de nieuwe Supercar Challenge klasse, Supersport 2. Rijders van dienst waren Kris Van Kelst en Jimmy Adriaenssens.

In de vrije trainingen en kwalificatie was het even aftasten tot wat de concurrentie in staat was maar al vlug bleek de combinatie Van Kelst-Adriaenssens meteen competitief in deze nieuwe klasse. Met een voorlopig bescheiden vierde startplaats in beide races maakten het team en de rijders zich op voor de race op zaterdag.

“Mits verplichtingen in de privésfeer zou Kris zaterdag niet aanwezig zijn op het circuit dus spraken we af dat ik de race op zaterdag voor mijn rekening zou nemen en Kris de race op zondag. Zogezegd zo gedaan startte ik de eerste wedstrijd en kon ik meteen oprukken naar de tweede plek in de klasse, er ontstond een kat en muis spelletje met een Britse BMW E46 M3 die in derde stelling enkele aanvallen trachtte te plaatsen maar hij diende toch verstek te geven na een gevecht van enkele ronden.  Na ongeveer een 25-tal minuten kwam ik de pits opzoeken voor de verplichte pitstop in, nog steeds, tweede positie. Doordat de leidende BMW E90 M3 in de Supersport 2 klasse voorzien was van een aanzienlijke hoeveelheid meer vitamientjes had deze extra strafseconden gekregen tijdens de pitstop en kon ik de wedstrijd weer vervoegen in eerste stelling. Ik kreeg van de pitcrew door dat ik elke ronde ongeveer één seconde toegaf op deze BMW E90 M3 van Ollie Taylor. Het werd een gevecht tegen de klok om zo weinig mogelijk seconden prijs te geven.

De verschillen waren zonder meer spectaculair: in sector 1 verloor ik gemiddeld 2 seconden doordat ik minder power had en Kemmel straight dus een ramp was om op te vertoeven, in de technische tweede sector was ik dan 2 seconden sneller waardoor we weer break-even stonden, in de derde sector daarentegen moest ik opnieuw weer 1 seconde toegeven en zo kwam de BMW naarstig dichter…” aldus Jimmy Adriaenssens. Uiteindelijk bleek de wedstrijd net 2 ronden te lang om Taylor te kunnen blijven verschalken, hoewel Jimmy het uiterste van de wagen vroeg zette de krachtigere BMW zich na de La Source bocht naast Jimmy en schoot helaas weg de Antwerpse vechthaan. Jimmy Adriaenssens nam genoegen met een tweede plaats en was ongeacht de bittere nasmaak van de laatste 2 ronden duidelijk zeer blij het podium te kunnen betreden!

Met het resultaat van de eerste race in het achterhoofd zou Kris zich niet van zijn stuk laten brengen. Hij begon beheerst aan de wedstrijd en trachtte om snel zijn wedstrijdritme te vinden. “Ik kon net als Jimmy vanop de vierde plaats in de klasse starten, achter de gele Porsche van Schulz. Bij het insturen van de busstop chicane net voor de start moest ik echter heel even van het gas om een aanrijding met een andere deelnemer te vermijden. De andere kwam wel heel diep naar binnen gestuurd waardoor ik even de aansluiting met de gele Porsche verloor, al vanaf dat we de tweede bocht van de busstop chicane aansneden ging het licht op groen en was ik verplicht om vooral in de wedstrijd zelf de aansluiting met de top 3 te herstellen. Uiteindelijk kwam ik na mijn eerste stint pitten in vierde positie, opgezadeld met de 10 extra strafseconden die ik van Jimmy’s tweede plek in de eerste race erfde kon ik uiteindelijk de baan na een keurig getimede pitstop weer vervoegen.

Ik was echter wel de aansluiting met de andere Seat Leon Supercopa die minder strafseconden had kwijt en was verplicht tot achtervolgen en trachten in te lopen om alsnog een mogelijke top 3 positie te scoren.” aldus Kris Van Kelst. Uiteindelijk bleken beide Seats elkaar waard te zijn waardoor Kris niet ingelopen raakte en net naast het podium greep. Doch scoorde het team weer enkele waardevolle punten en werden ze alsnog snelste Belgen van de Supersport 2 klasse. Het Antwerpse team keerde alvast tevreden huiswaarts en plant de rangen van de prima georganiseerde Supercar Challenge snel weer te vervoegen.

Voorlopig is het nog even puzzelen en afwegen in welke wedstrijden het duo Van Kelst-Adriaenssens dit jaar nog zal aantreden, maar we kunnen al prijsgeven dat de focus onder meer ligt op de Nürburgring.

  • Aankondiging van een nieuwe Nationale autorace klasse in Nederland:  De Ford Fiesta Sprint Cup!

    24-11 Aankondiging van een nieuwe Nationale autorace klasse in ...

  • Mooie strijd in laatste race van het seizoen / Febo Racing pakt kampioenschap

    22-10 Mooie strijd in laatste race van het seizoen / Febo Racin ...

  • Daniel en Henk de Jong winnen laatste race van de GT & Prototype Challenge

    22-10 Daniel en Henk de Jong winnen laatste race van de GT & Pr ...

  • Adriaenssens overwint in typisch Eiffel regenweer

    6-10 Adriaenssens overwint in typisch Eiffel regenweer

  • Overwinning voor Meijer op Spa-Francorchamps

    5-10 Overwinning voor Meijer op Spa-Francorchamps

  • Febo Racing pakt leiding in het kampioenschap

    5-10 Febo Racing pakt leiding in het kampioenschap

Jaarboek 2014