Drivers news

Adriaenssens-Meulders op snelheid in Brands Hatch.

11:03 18-09-2015

Afgelopen weekend stond voor een prachtige uitstap naar het Britse Brands Hatch GP circuit. Voor de tweede maal op rij zakte de Supercar Challenge af naar het legendarische ex-F1 circuit voor twee races van elks één uur. Het Spork Racing Team maakte er zijn opwachting met haar witrode Seat Leon Supercopa. Zonder concrete voorkennis of data was het een moeilijke maar zeer interessante klus voor het team en zijn piloten om een competitieve wagen op de baan te zetten. Piloten van dienst Jimmy Adriaenssens en Wim Meulders wisten na de eerste vrije training de puntjes op de ‘i’ te zetten qua afstelling en het beloofde een mooi weekend te worden.

“Tijdens de vrije training had ik al meteen door dat het circuit een serieuze uitdaging was. Niet zozeer de bochtencombinaties of remzones, maar vooral de uitacceleratiepunten vroegen aandacht. Doordat er meerdere bochten zijn, waar de baan voorbij de apex hobbelig ligt, krijg je met de voorwielaangedreven Seat moeilijk het vermogen op de grond. De wagen maalt frequent door wat ten koste gaat van de tijd. In bepaalde bochten was het de kwestie van echt een klik te maken en de lijn doorheen de bocht helemaal aan te passen in functie daarvan.” aldus Jimmy Adriaenssens.

Wim Meulders “De qualifying verliep vlot totdat ik een onbalans voelde op de vooras van de wagen. Ik slalomde een beetje en alles leek normaal totdat ik in de remzone van Paddock Hill Bend linksvoor een klapband kreeg. De wagen schoof de baan af en ik ging zijdelings het grind in. Ik voelde de zij van de wagen diep in het grind happen en de wagen tot tweemaal toe overhellen. Gelukkig kwam ik zonder ernstige schade tot stilstand, maar ik moet toegeven, het was een warm momentje!”

Doordat Jimmy de wagen door en door kent nam hij de start van beide races voor zijn rekening. “Het was weer een gezellige drukte in de eerste ronden. Ik kwam goed weg tijdens de rollende start maar door de nauwe eerste bochten was het moeilijk om een verschil te kunnen maken en veel plaatsen goed te maken. Na een paar ronden neutraliseerde het veld zich en vooral in de tweede race heb ik me echt kunnen ontplooien. Ik reed heel mijn stint treintje met Ronald Van Loon en zijn BMW M3 WTCC maar kon helaas niet zij-aan-zij geraken. De strijd typeerde zich door het winnen van terrein in de remzones en snelle bochten en het verliezen van terrein op de rechte stukken en trage bochten. Het was een spectaculair kat-en-muis spel waarbij we het beste in elkaar naar boven brachten! Echt genieten!”

Ook Wim kon zich helemaal ontplooien in de Spaanse bolide. “Doordat ik 99% van men carrière in achterwielaangedreven wagens doorbracht, is zulke voortrekker altijd even wennen, maar ik moet zeggen dat de wagen het voortreffelijk doet. Zeer betrouwbaar, stabiel en als je dat wenst kan je de wagen gecontroleerd de bocht laten inglijden. Heerlijk eigenlijk. Ik werkte tweemaal het laatste deel van de race af en op Paddock Hill Bend na zat ik overal waar ik moest zitten. Het voorval in de qualifying kroop initieel wat in mijn hoofd, maar naargelang het weekend vorderde groeide het vertrouwen ook daar. Het was een geslaagd weekend!”

Het duo Adriaenssens-Meulders eindigde respectievelijk op P11 en P12 in beide races in de toch wel zéér competitieve Supersport klasse.


Last weekend the Supercar Challenge travelled to the legendary British ex F1 Brands Hatch GP circuit for two races of both one hour. The Spork Racing Team joined the championship again with its white-red Seat Leon Supercopa. Without any knowledge or data of the track it would become a difficult but rather interesting job for the team to put down a competitive car. Drivers Jimmy Adriaenssens and Wim Meulders knew how to dot ‘i’s regarding the setup of the car and the weekend proved to be promising.

“During the free practice I noticed that the track presented itseld as quite a challenge. Not really the corners or braking zones, but mainly the acceleration points had my attention. Due to lots of bumpy exits in certain corners, it was rather difficult to get the power down with the front wheel driven Seat. The car often spins, resulting in time loss. In certain corners it really was a matter of trying to adjust your line and apex to get the power through the bumpy exit.” Jimmy Adriaenssens.

Wim Meulders “The qualifying went smoothly until I felt a certain unbalance in the front axle of the car. I waved the car a bit in a straight and everything seemed normal until I had a tire puncture in the braking zone of Paddock Hill Bend. The car couldn’t be stopped and I went into the gravel sideways. I felt the side of the car digging deep and lifting the car twice. Luckily I kept the car on its four wheels, preventing much damage. That was a rather tricky moment, I can assure you!”

Because of Jimmy’s experience with the Supercopa, he took the start of both races. “I enjoyed the bustle in the first laps. I launched myself rather well but through the tidy first corners it was hard to gain places. After a few lap the field neutralized itself and mainly in the second race I could exploit myself. During my entire stint I joined Ronald Van Loon’s BMW M3 WTCC but I couldn’t get aside of him. The battle was typical Seat vs BMW, the Seat gained ground in braking zones and fast corners but had to give in in the straights and slow corners. It was spectacular cat-and-mouse game in which we pushed each other to the limit! Very very enjoyable racing!”

Also Wim exploited himself in the Spanish car. “Throughout the whole weekend I had to gain confidence in the car, seen 99% of my career exists in racing rear wheel driven cars, but I have to admit that the car behaved perfectly. Very reliable, stable and if you wish you can throw the car into the corner without having the slightest feeling of losing control. Great fun! I did the last stint twice and Paddock Hill Bend excluded I found my way through all corners. The incident in qualifying didn’t get out of my head at first, but when the weekend evolved, the confidence grew and also Paddock Hill Bend became familiar. It was a successful weekend!”

The duo Adriaenssens-Meulders ranked P11 and P12 in both races in the very competitive Supersport division.